1. Ga een samenwerking aan
Afstyling van een project in de stijl die jij had bedacht voor je klant zorgt voor meer eenheid en professionaliteit. Sommige klanten hebben van zichzelf al een goede smaak en daar kun je zo aan de slag met fotograferen, maar anderen hebben misschien een minimalistische of hele praktische smaak die je graag wat zou willen aankleden.
Probeer een samenwerking aan te gaan met een woonwinkel of interieurmerk. Win-win, want jouw foto is perfect gestyled en je krijgt een commissie als jouw klant het product wil kopen.
2. Verwerk jouw huisstijl in de beelden
Een aanvulling op het vorige punt. Je hebt als het goed is een huisstijl die perfect bij jou en jouw bedrijf past. Hierin zijn kleuren, lettertypes en kernwaarden meegenomen die zorgen voor herkenbaarheid. Naast herkenbaarheid zorgt je huisstijl ook voor het aantrekken van klanten die goed bij jou passen.
Door je huisstijl en jouw visie te vertalen naar de styling van de foto’s, zorg je ervoor dat alles wat je deelt uitstraalt waar jij voor staat. Natuurlijk ontwerp je voor elke klant een andere stijl, maar je kunt wel subtiel je kijkers beïnvloeden.
3. Verwachtingen managen
Vertel jouw klant dat je niet in een halfuurtje klaar bent en laat ze subtiel weten dat ze hun eigen gang mogen gaan in een andere ruimte. Dat geeft de rust en concentratie die nodig is voor een shoot (koffie & een praatje kan ervoor of erna), er zijn geen ongewenste schaduwen en reflecties en jij hoeft je niet ongemakkelijk te voelen dat je dingen verandert in hun huis. Ook hoef je je niet te haasten, wat afbreuk doet aan de kwaliteit van de foto’s.
4. Leven in beeld
Als je in de woonbladen kijkt, zie je steeds meer ‘echte’ woningen. Plekken waar geleefd wordt, waar spullen liggen (wel gestileerd uiteraard), waar mensen in beeld genieten van de ruimtes. Door gebruiksvoorwerpen en andere zaken in beeld toe te voegen – zoals eten in de keuken – of door je klanten te vragen om (eventueel onherkenbaar) in beeld te komen, of jezelf in het project vast te leggen, zorg je dat de mensen die jouw foto’s bekijken zich nog meer kunnen voorstellen hoe het zou zijn als jij een ontwerp voor ze maakt. Mensen willen geen showroom zien, maar echte huizen waar mensen in leven.
5. Niet alle projecten hoeven op de foto
Geen tip voor betere interieurfoto’s, wel een belangrijke tip voor de uitstraling van je bedrijf. Is het project klaar, maar hebben jouw klanten een oerlelijke oude bank laten staan of toch die eettafel gekozen die jij totaal niet vind passen? Hebben ze ergens bezuinigd op jouw voorstel en is het eindresultaat niet helemaal wat jij wilde? Fotografeer het dan niet, want daar is niet omheen te fotograferen. Neem dat van mij aan. Deze projecten zijn leuk voor je portemonnee, maar niet voor je portfolio. Liever zou je minder van dit soort projecten aantrekken, maar dat doe je wel door ze te delen.
Heel veel succes met het vastleggen van je projecten! Heb je hier vragen over of kun je wel wat hulp gebruiken? Neem contact met me op of download mijn gratis e-book met fotografie en social media tips voor interieurprofessionals.