Begin bij jezelf: wat wil je dat mensen voelen
Voordat je via Instagram met hagel schiet naar iedereen met het woord interieurfotograaf in zijn account, is het slim om eerst te bedenken wat je eigenlijk wil dat mensen voelen als ze jouw foto’s zien. Niet oppervlakkig “mooi hoor”, maar een laagje dieper.
Wil je dat mensen de rust voelen in je kleurenpalet, of juist de vrolijke chaos van kleuren en texturen? Wil je stellen aanspreken met een hoog inkomen, of juist gezinnen die praktisch met esthetisch willen mixen? Wil je dat er veel gebeurt in beeld qua styling of juist weinig? Wil je totaalconcepten aantrekken, of juist kleinere adviezen? En hoe zit het met maatwerk? Misschien ontwerp je ook kasten of werk je altijd met een interieurbouwer samen voor de meest fantastische opbergoplossingen.
Je fotograaf kan geen gedachten lezen, dus hoe beter jij weet wat je doelgroep en je visie is, hoe makkelijker het wordt om een fotograaf te kiezen en te briefen.
Kies niet zomaar de eerste met een dure camera
Als je nagedacht hebt over je doel, duik in Google of Chat GPT, scroll door websites, snuffel op Insta. Let niet alleen op mooie plaatjes, maar vooral op wat je voelt. Als je denkt “ja leuk, maar dit had ook een makelaar of een architect kunnen zijn”, dan is het waarschijnlijk geen match. Interieurfotografie is wat dat betreft een vak apart, en er zijn veel fotografen die het erbij doen maar die een duidelijke andere specialisatie hebben.
Let op sfeer, kleurgebruik, licht. Heeft iemand oog voor detail, als je kijkt naar het beeld? Zie je karakter in de beelden, qua styling en gezelligheid? Is er een foto van de ontwerper gemaakt? En komen de kleuren tot hun recht of is alles met een zelfde woestijnfilter bewerkt?
Je bent niet oppervlakkig als je afhaakt bij een onduidelijke website of opgepoetste quotes. Je mag kieskeurig zijn. Jij betaalt voor goed beeldmateriaal waar je helemaal achter wil staan.
Vraag rond bij collega’s
Sommige van de beste fotografen vind je niet via Google, maar gewoon via een appje naar een collega. “Hey, wie heeft jouw project die ik laatst geliked had gefotografeerd?” Vaak krijg je dan een naam plus een extra info (“zij is erg goed, maar loopt altijd op sokken”).
Wees niet bang om nieuwsgierig te zijn. Creatieve mensen vinden het meestal leuk om elkaar te helpen. En als een interieurontwerper het als concurrentie ziet dat jij dezelfde fotograaf wil, dan mag je daar stilletjes om glimlachen (beetje onzeker?) en zoek je lekker verder.
Plan een kennismaking: het moet wel klikken, letterlijk en figuurlijk
Als je iemand op het oog hebt, vraag dan om een persoonlijke of online kennismaking. Je hoeft geen beste vrienden te worden, maar het moet wel iemand zijn met wie je kan samenwerken zonder kramp in je kaak van het beleefd glimlachen terwijl je je eigenlijk ergert.
Vraag hoe ze werken, wat ze van jou verwachten, wat je precies krijgt voor je investering, hoe ze omgaan met licht en seizoenen en of ze openstaan voor feedback. Let ook op hoe ze praten. Welke woorden gebruiken ze en hoe omschrijven ze een interieurproject? Probeer aan te voelen of ze jou snappen.
Een creatieve eerste date
Omdat je na een kennismaking nog niet altijd weet of het klikt, kun je een (betaalde) proefshoot overwegen. Bijvoorbeeld bij een wat kleiner project, of bij jou thuis. Niet omdat je ze niet vertrouwt, maar omdat je wil weten hoe het is om samen te werken. Komen ze op tijd? Is het prettig samenwerken? Hebben ze een plan of maken ze gewoon foto’s vanuit vier hoeken van de kamer en mag je later 10 foto’s uitkiezen en de rest bijkopen?
Een testshoot laat je meteen zien of het beeld klopt met wat jij in je hoofd had. En of je na afloop denkt “wat een fijne samenwerking” of “dit doe ik nooit meer”. Je kunt altijd verder zoeken.
Uiteindelijk wil je gewoon een interieurfotograaf die het ziet
Als het goed is, voel je op een gegeven moment: ja, dit is het. Deze persoon snapt mij, mijn werk. Het komt op de foto zoals ik gehoopt had en er is ruimte voor de ziel van het ontwerp. Want dat is wat je wil. Geen plaatjes voor je website, maar een sterke beeldbank voor al je kanalen. Met interieurfoto’s die je werk niet droog afbeelden, maar versterken.
Ben je benieuwd hoe het werkt als ik dat voor je doe? Stuur me een berichtje. Ik beloof plechtig geen paniekmail te sturen met ‘Laatste kans!’ in de onderwerpregel.