Publicatie in een blad

Val op door je verhaal in de media

Hoe fantastisch is het om voor het tijdschriftenrek te staan, een van de woonbladen open te slaan en daar je eigen huis of interieurproject in te zien pronken?

Met deze foto’s laat je jouw expertise als interieurontwerper zien en met je verhaal maak je mensen nieuwsgierig, waardoor ze een kijkje nemen op jouw Instagram of website. Betere reclame kun je je niet wensen, toch?

Publicatie van Loes Interieurontwerp in de Libelle Living (3-2022) via Chiela.

Hoe gaat een publicatie in zijn werk?

Wanneer je een shoot bij mij boekt bied ik in sommige gevallen een kosteloze PR optie aan, waarbij ik mijn netwerk inzet om de foto’s te laten publiceren in een woonblad. Dit is een geweldige boost voor je naamsbekendheid.

Een publicatie is niet gegarandeerd. Het is van tevoren ook niet te voorspellen in welk blad hij komt. Elk blad heeft zo zijn eigen planning en thema waar de reportage maar net in moet passen. Soms past een reportage heel goed maar hebben ze al een soortgelijke reportage gepland. Het is dus altijd afwachten.

Sommige magazines hebben een exclusiviteitsclausule, waarbij er nog geen foto’s gedeeld mogen worden voor de publicatie en een aantal maanden erna. Verder mag jij de foto’s zoals gebruikelijk delen op al jouw zakelijke kanalen. De foto’s mogen niet doorgestuurd of verkocht worden.

Waar moet jouw woning of afgerond project aan voldoen?

Meestal willen bladen een volledige binnenkijker met fotogenieke ruimtes, zoals de woonkamer, keuken, slaapkamer en badkamer, die volledig afgewerkt zijn. Deze ruimtes moeten overeenkomen met jouw ontwerp en de content die je wilt delen. Ook kan het toevoegen van een foto van de bewoners de reportage nog aantrekkelijker maken voor bladen.

Woonbladen krijgen heel veel publicaties aangeboden. Een woning moet een goede mix zijn van unieke sfeer, design en tweedehands, en vooral niet teveel van hetzelfde (want dan kom je er niet doorheen). Kijk vooral wat je al in je gewenste blad ziet staan en probeer vooruit te denken in de trends.

Bij een fotoreportage voor een magazine hoort altijd een interview. Bladen/lezers vinden het erg interessant om te weten wie de bewoners zijn, wat ze doen en wat het verhaal is achter de verbouwing of de inrichting van het huis. Ook kunnen woonplaats en namen gefingeerd worden.

Voordat ik de foto’s ter publicatie kan gaan aanbieden, moet ik toestemming (zwart op wit) van de bewoners waarbij ze aangeven dat ze akkoord gaan met het publiceren van hun huis in een woonblad. Niet alle mensen vinden dat een prettig idee. Ook als het om jouw eigen woning gaat heb ik toestemming nodig op de mail.

Chiela in het kort

1. Je spreekt mijn naam uit als ‘Sjiela’.

2. Ik woon samen met mijn vriend en Hollandse herder in een oud pakhuis in het Deventerse centrum.

3. Gek op eten, interieur, motorrijden en muziek.

4. Kan slecht tegen onrecht, lawaai, comic sans, een volle agenda.

5. Introvert, ik hou van sociale dingen maar heb daarna tijd voor mezelf nodig om op te laden. Heeft overigens niks te maken met onzeker of verlegen zijn.

6. Begint de dag met koffie met likeur 😉