Waarom je als interieurontwerper niet steeds nieuwe content hoeft te delen op socials

Je hebt al genoeg te doen in je interieurontwerpstudio, en dan moeten die socials ook gevuld worden. Wat willen mensen nu weer zien, of lezen? Je hoeft niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden. We gaan het in deze blog hebben over hoe je sneller en leuker aan je socials werkt.

Kwaliteit boven kwantiteit

Wat blijft je écht bij als je door Instagram scrollt, tussen alle perfecte plaatjes, bedrijven die om je aandacht vechten en influencers? Precies, die ene post die authentiek, persoonlijk en esthetisch is. Het hoeft niet altijd nieuw te zijn, maar het moet wel goed zijn. Het algoritme vertelt je dat je veel moet posten, maar de kwaliteit gaat daarmee ook omlaag. Blijf goede dingen posten op een lagere frequentie en mensen vinden jou vanzelf.

Tip: Deel liever één keer per week een waardevolle post dan elke dag een moetje. Kies daarvoor een dag waarop je maximaal een uurtje vrij kan maken om rustig te schrijven. Zorg dat je beeldbank up to date is met goede foto’s die bij je bedrijf passen en dat je ook recente foto’s van jezelf hebt, zodat wat je deelt niet alleen waardevol maar ook visueel aantrekkelijk is.

Herhaling is juist goed

Volgers op sociale media komen en gaan. Ook krijgen ze lang niet alles mee wat jij deelt, omdat ze een keer afwezig of druk waren, of omdat je niet voorbij kwam in hun feed. Daarnaast vergeten mensen snel wat ze gezien hebben en moet je zeker 7 keer voorbij komen om te blijven hangen in iemands hoofd. Daar kun je dus slim gebruik van maken, door content te hergebruiken.

Tip: Pak een eerdere post en geef het een frisse draai. Deel bijvoorbeeld een foto van datzelfde project, maar dan met een focus op een ander detail. Denk aan die ene geweldige keuken die je ontwierp – misschien zoom je nu in op de verlichtingskeuzes of de materialen. Of deel dezelfde foto met een andere anekdote van jouw interieurontwerp proces of de wensen van de klant.

Storytelling is belangrijker dan de mooiste foto

Mensen willen geen saaie opsommingen zien, of een mooi plaatje met “nieuw project” eronder. Ze willen verhalen horen. Wat ging er in je hoofd om toen je dit huis voor het eerst zag? Kon je al een interieur voor je zien toen je voor het eerst met de bewoners sprak? Waar haal je inspiratie vandaan? Wat vind jij als ontwerper van woonprgramma’s? Hoe ben je je bedrijf gestart? Allemaal ontzettend interessante verhalen om over te praten.

Tip: ga verhalen verzamelen, en schrijf je op alsof je het aan vrienden, familie of klanten vertelt. Dit kan zijn over projecten, jezelf, jouw bedrijf of dingen die je bezig houden. Probeer het klein te houden, zodat je steeds mini anekdotes kunt delen, en daarmee niet je verhalen zo snel ‘uitput’. Over elk onderwerp kun je zeker 10 mini anekdotes op papier zetten.

Mensen houden van herkenbaarheid

Dingen die in een vast format gegoten zijn werken goed omdat mensen van die vertrouwde voorspelbaarheid houden. Als je een duidelijke stijl hebt en je posts altijd diezelfde vibe uitstralen, zit je al goed, maar als je dan ook voorspelbare inhoud deelt, dan blijven mensen hangen.

Tip: Kies 3 hoofdonderwerpen waarover je altijd deelt in je posts en reels. Andere dingen kun je nog steeds blijven delen in je stories, wanneer dat zo uitkomt. Kies ook iets uit wat elke week of elke maand terug kan komen als klein, herkenbaar momentje. Dit kan in je stories zijn maar ook op andere sociale media kanalen, zoals Linked-In. Bijvoorbeeld een hoek in je kantoor met een mooie kop koffie en een update over je huidige projecten, of een café waar je altijd werkt of met je business buddy’s afspreekt en vertelt wat je vandaag aan het uitwerken of bespreken bent.

Slim hergebruik van wat je al hebt is de sleutel. Het bespaart je tijd, stress en – misschien wel het belangrijkst – het zorgt ervoor dat jouw werk en je bedrijf de aandacht krijgt die het verdient.

Je las een blogpost van Chiela van Meerwijk, interieurfotograaf & brandingspecialist. Wil je als interieurontwerper laten zien wat je in huis hebt met goed beeld, branding & strategie? Dan heb ik een mooi aanbod voor je:

  • interieurfotografie — om potentiële klanten te verleiden met schitterende foto’s van je werk;
  • brandingfotografie — voor een sterk, persoonlijk merk en klanten die beter bij je passen;
  • brandingtraject — als je van je bedrijf een merk wil maken die staat als een huis;
  • visuele strategie — als je jouw online imago wil verbeteren en moeitelozer zichtbaar zijn.

Meer over mij lezen, zodat je al een hoop weet voordat we gaan samenwerken? Ook goed!

Lees ook