1. Je profiel is onderdeel van je imago
Op Instagram zijn mensen een beetje klaar met ‘de perfecte feed’. Toch is het voor jou als interieurontwerper slim om de uitstraling van je feed heel serieus te nemen. Dit is namelijk het eerste wat mensen zien als je op jouw profiel komen. Het is het moment waarop ze bedenken of het de moeite waard is om jou te volgen, of het moment waarop ze afknappen en naar de concurrent gaan.
Daarnaast is het een van de radartjes van het geheel. Jouw website, andere sociale media kanalen, je visitekaartje, je presentatieboek voor klanten. Het zijn allemaal onderdelen van jouw visuele uitstraling, net als jouw Instagram feed. Hoe meer al deze onderdelen een geheel zijn, hoe professioneler jij overkomt als bedrijf.
De basis goed zetten
Check met een kritisch oog jouw profielfoto en bio. Komen deze overeen met je uitstraling op andere online kanalen en met je branding (je imago als bedrijf)? Ik hoef je niet uit te leggen dat een slecht belichte vakantiefoto met een zonnebril op niet de beste keuze is 😉 gebruik je bio als een samenvatting van wat jij doet. Gebruik geen hashtags in je bio tekst. Deze werken hier niet.
Je kunt 1 link plaatsen op Instagram. Deze laat je altijd naar jouw website verwijzen. Wil je binnen deze link naar meerdere dingen kunnen verwijzen, bijvoorbeeld je laatste blog, downloadpagina van je e-book en de pagina waar mensen een kennismaking kunnen inplannen? Maak dan binnen jouw eigen website een pagina aan voor Instagram waarin je meerdere links plaatst. Gebruik geen sites zoals linktree, want je loopt dan bezoekers mis, je kunt niet tracken wat mensen doen vanaf die pagina en je bent afhankelijk van een derde partij.
Tot slot de highlights, hier kun je heel handig informatie delen in verschillende categorieën. Gebruik als omslag elementen en kleuren uit jouw huisstijl en zorg dat het een visueel aantrekkelijk geheel is. Op mijn account zie je hoe ik dat doe.
Professionele fotografie van je projecten
Een van de grootste afknappers op een Instagram pagina is scheve, slecht belichte, onrustige beelden. Zorg dus dat je de tijd neemt om te leren hoe je goede foto’s maakt van je interieurprojecten of huur een interieurfotograaf in om dit voor je te doen. Het is een investering, maar het is ook een manier om professioneler over te komen en te laten zien dat jij voor kwaliteit gaat. In zowel jouw werk als wat jij naar buiten brengt.
2. De juiste mensen volgen
Het Instagram algoritme laat jouw berichten maar aan een klein deel van je volgers zien, voordat het bepaalt of het interessant (genoeg) is om aan meer mensen te laten zien. Bestaan jouw volgers vooral uit oud-collega’s, concurrenten, je moeder, tante Truus en je beste vrienden, dan zullen zij waarschijnlijk als eerste je berichten zien en deze niet op waarde schatten, want je berichten zijn niet voor hun geschreven.
Hoe ongemakkelijk misschien ook, maar verwijder de volgers waarvan het weinig nut heeft dat zij jouw berichten zien. Ze gaan nooit klant bij je worden en zorgen voor ruis in je bereik. Volg ook niet alleen maar enorm grote accounts, die nooit op jouw berichten zullen reageren. Houd een keer in de zoveel tijd een kleine schoonmaak van jouw volgers en de accounts die je zelf volgt. Er zitten ook vaak nepaccounts en bots tussen, of accounts van mensen die al jaren niet meer actief zijn. Deze wil je er niet tussen hebben.
2. Mindful posten
Denk bij elke post, story of reel: vindt mijn ideale klant dit wel echt leuk? Je post niet voor je vrienden, familie of andere interieurontwerpers. Je post zodat een bezoeker weet of jij een geschikte ontwerper zou kunnen zijn voor zijn of haar huis. Natuurlijk is het wel heel goed om een mix te zoeken tussen persoonlijke dingen en werk, juist goed zelfs! Mensen vinden het best interessant om te weten hoe jij leeft, hoe het met je kat gaat, wat je zoal doet op een dag als interieurontwerper. Maar elke dag een foto van je kop koffie, of een bos bloemen op je tafel zonder toelichting is weinig inspirerend.
Post geen foto’s van Pinterest (en al helemaal niet zonder toestemming van de fotograaf) en repost niet al te veel werk van andere accounts. Originele, eigen content wordt het beste gewaardeerd, door zowel Instagram als jouw volgers. Probeer regelmatig dingen te posten waarvan je bijna zeker weet dat ze op het vlaggetje tikken om jouw post op te slaan voor later, of op het pijltje om het naar hun partner te sturen.
4. Jij bent net zo belangrijk als je werk
Als ik aan mijn klanten vraag waarom ze zo weinig foto’s en video’s van zichzelf delen, dan is het antwoord bijna altijd: ‘ik vind het eng’, ‘of het gaat niet om mij’. Dat is zo jammer! Want het gaat toch echt wel om jou. Jij gaat iemand op zo’n privé niveau helpen, namelijk met een interieur waar zij elke dag in moeten leven, dat het bijna niet te doen is als je geen klik met elkaar hebt. Je gaat een behoorlijk intiem proces met elkaar in en soms ook een langdurig proces.
Mensen die een interieurontwerper zoeken, zoeken een totaalplaatje. Ze moeten iets voelen bij het werk wat je maakt, maar ook bij jou. Door af en toe jezelf te laten zien, geef je mensen de kans om iets te voelen, of niet. En als die klik er niet is, dan was dit geen project voor jou en zijn ze beter op hun plek bij een concurrent.
5. Interactie opzoeken
Er zijn maar weinig accounts die het kunnen maken om alleen maar te zenden en geen interactie aan te gaan met hun volgers. Dit zijn vaak beroemdheden of hele bekende merken. Mocht jij alleen maar posten en daarna de app weer sluiten, dan voelt het voor jouw volger een beetje alsof ze in een eenzijdig app-contact zitten met een vriendin. In het begin sturen ze enthousiast verschillende appjes, maar als ze nooit iets terugkrijgen is de interesse en vriendschap snel bekoeld.
Je kunt interactie op verschillende manieren zoeken. Vraag eens iets aan je volgers onder een post, deel een foto in je stories en vertel mensen dat er een gek/afwijkend detail in zit en of zij weten waar, vraag ze naar toffe kunst voor een nieuw project, betrek ze in je proces voor een interieurontwerp – bijvoorbeeld door ze een moodboard te laten kiezen. Een story met een poll, bijvoorbeeld 2 foto’s en in je poll: ‘welke vind je mooier, foto 1 of 2’, werkt ook goed.
6. Laat traditionele marketing los
Ik zie het helaas nog heel vaak mis gaan. Bedrijven die Instagram gebruiken alsof het een stoffige verkoopflyer is. Met uitspraken als: wilt u ook een vrijblijvende kennismaking inplannen? Ga dan naar onze website. Instagram is niet gemaakt om ouderwets en verkoperig te doen. Het is informeel, hartelijk en persoonlijk. Een link of telefoonnummer onder een post? Niet doen. Elke post en story inspelen op wat jij voor iemand kan betekenen? Dan jaag je mensen weg. Zij komen naar jou toe als ze voldoende geïnspireerd zijn door wat jij deelt.
7. Instagram als zoekmachine
Steeds meer mensen gebruiken Instagram als een zoekmachine. Wanneer ze een interieurontwerper zoeken, typen ze dat in de zoekbalk van Instagram in plaats van die van Google. Ik denk dat dit komt omdat je op Instagram veel sneller kunt voelen of je een klik met iemand hebt, dan op een website.
Dingen die helpen bij de vindbaarheid in Instagram zijn: hashtags op de juiste manier gebruiken – hier heeft bybird een hele fijne cursus over gemaakt -, mensen of locaties taggen, een plaats toevoegen aan een post (geolocatie), jouw dienst noemen in je bio of in het veld van jouw naam. Zelfs gewone woorden in een caption worden opgepikt als zoekwoorden.
8. Maak het een agendapunt
Een Instagram-strategie is onderdeel van werken aan je bedrijf. Net als andere onderdelen van je bedrijf, zoals de boekhouding, moet je sociale media dus gewoon in je agenda plannen. Je kent het vast wel, de weken vliegen voorbij en oeps, je zou nog iets posten op Instagram maar dat ben je vergeten. Er voordat je roept: maar ik ben daar veel te druk voor, er is altijd wel een plekje in je agenda te vinden (bijvoorbeeld elke dag 5 minuten oprechte comments plaatsen bij jouw volgers, of elke week een kwartier nieuwe content bedenken of klaarzetten).
9. Doe je niet anders voor
Als mensen in contact komen met jouw bedrijf, moeten ze hetzelfde gevoel erbij krijgen als wanneer ze jou in het echt ontmoeten. Doe je dus op Instagram precies hetzelfde voor als op jouw Linked-In, je website, je stories, je zakelijke e-mails en tijdens klantcontact. Gebruik woorden en (grappige) uitdrukkingen die je in het echt ook gebruikt, laat je persoonlijkheid zien en stuur bijvoorbeeld een vriendelijke begroeting naar nieuwe volgers zonder ze daarbij iets aan te willen smeren.
Succes met je Instagram groei! Welke tips ga jij direct toepassen en welke had je al onder de knie?