3 hulpmiddelen die ik gebruik voor Instagram

Instagram is de ideale plek om je interieurontwerpstudio te laten zien. Alleen, Insta kan ook heel veel tijd (en frustratie kosten). Ik deel drie hulpmiddelen met je die ik inzet voor mijn zakelijke account.

Visueel maken & je branding volgen

Er zijn verschillende tools om vooruit te plannen voor Instagram. Ik gebruik voor Instagram & Pinterest de tool Tailwind, maar bij zowel Tailwind als een aantal andere tools vond ik het niet echt duidelijk hoe mijn feed er na plaatsing van een nieuwe foto of reel uit zou zien. Met mijn grafisch oog wil ik gewoon op mijn telefoon, beeldvullend, kunnen slepen met mijn foto’s en lay-outs in het raster tot ik vind dat ze bij de uitstraling van mijn bedrijf passen. Dat doe ik met de app Inpreview. Het icoon is een roostertje met 9 vakjes. Je kunt je account koppelen en dan heel makkelijk nieuwe beelden toevoegen en met je vinger van plek wisselen.

Vooral als je een uitgebreide beeldbank hebt, kun je op die manier kijken of het niet te druk wordt of te weinig aansluit op jouw visie en huisstijl. Jouw account is je visitekaartje. Wanneer mensen op een niks-zeggend of rommelige feed komen, dan nemen ze geen moeite meer om in jouw content te duiken. Ze zullen je dan al helemaal niet vertrouwen om hun interieur in te richten.

Kennis opdoen

Instagram verandert continue en er zijn steeds meer content creators en bedrijven die op willen vallen. Het is daarom steeds moeilijker om mensen te bereiken wanneer je iets post. Wat mij helpt is marketing experts op YouTube volgen en naar hun visie op ontwikkelingen binnen Instagram luisteren. Dit doe ik gewoon terwijl ik aan het werk ben of in de auto zit. Vanessa Lau is een Amerikaanse ondernemer die heel veel weet en test op social media en wiens video’s ik regelmatig bekijk, maar er zijn er heel veel. Het belangrijkste is dat je iemand prettig vindt om naar te luisteren, en dat je nieuwe, relevante informatie krijgt. Niet alle experts zijn betrouwbaar of halen hun kennis van de juiste bronnen, dus juist door naar verschillende specialisten te luisteren kun je achterhalen wat wel en niet klopt.

Wat me daarnaast helpt zijn de online trainingen van bybird, een Instagram expert. De cursussen zijn beknopt, makkelijk om te volgen en zitten vol met hele handige tips & tricks. Dit is geen samenwerking, gewoon een oprechte tip voor een waardevolle cursus. Je kunt haar vinden op Instagram (verrassend!) via @bybird.nl.

Ook interessant: Hoe bedenk je content onderwerpen voor je interieurbedrijf?

Reels editen

Je hebt misschien gemerkt dat de Reels editor in Insta zelf niet zo veel opties heeft en ook niet al te stabiel is. Ik heb al verschillende keren meegemaakt dat mijn reel verdween, dat de tekst onleesbaar werd, dat ik een clip in het begin wilde aanpassen en dat dat niet goed werkte, nou ja lang verhaal kort: heel frustrerend! Er zijn veel apps om je video’s te editen, maar vaak moet je ervoor betalen omdat in de gratis versie een groot watermerk zichtbaar is.

Ik ben erachter gekomen dat de Canva editor heel fijn werkt voor Reels. Je kunt je eigen video’s editen en daarbij ook video’s, plaatjes, objecten en andere dingen uit de gratis database erin verwerken zodat je een aantrekkelijk geheel krijgt. Ook leuk als je een informatievideo op wil nemen, dan kun je door middel van illustraties of foto’s in beeld je verhaal versterken.

Heb jij ook fijne hulpmiddelen voor Instagram? Deel ze dan met me, ik ben benieuwd!

Je las een blogpost van Chiela van Meerwijk, interieurfotograaf & brandingspecialist. Wil je als interieurontwerper laten zien wat je in huis hebt met goed beeld, branding & strategie? Dan heb ik een mooi aanbod voor je:

  • interieurfotografie — om potentiële klanten te verleiden met schitterende foto’s van je werk;
  • brandingfotografie — voor een sterk, persoonlijk merk en klanten die beter bij je passen;
  • brandingtraject — als je van je bedrijf een merk wil maken die staat als een huis;
  • visuele strategie — als je jouw online imago wil verbeteren en moeitelozer zichtbaar zijn.

Meer over mij lezen, zodat je al een hoop weet voordat we gaan samenwerken? Ook goed!

Lees ook