Plan een brainstormsessie in
Een van de meest frustrerende dingen is wanneer je gaat zitten om een nieuwe post te verzinnen, en er komt niks in je op. Het kan heel blokkerend werken als je last-minute besluit iets op de socials te delen, omdat er dan een tijdsdruk op zit. Geef jezelf wat lucht, door elke week of elke maand een blok in te plannen waar je gaat zitten brainstormen en schrijven. Dit is onderdeel van je marketing, dus zeker niet zonde van je tijd!
Schrijf alles op
Wanneer je klaar zit voor je brainstormsessie, begin dan met een groot vel (of een online tool, maar een vel papier heeft altijd nog die magie) en schrijf eerst alle onderwerpen op die in je opkomen waar je over zou kunnen delen. Probeer zo breed te denken als je kunt. Dit mogen persoonlijke dingen zijn zoals ondernemerschap, je kinderen of huisdieren, gewoontes, maar ook zakelijke tips, klantverhalen, ervaringen, dromen, fouten en interieurinspiratie.
Bedenk ook welke vragen jij krijgt van klanten, vrienden, collega’s of mensen op Instagram via je DM. Zit daar iets tussen waar je over kunt schrijven? Zijn er collega interieurontwerpers die over een onderwerp schreven waar jij ook veel van weet, of waar je het misschien heel anders aanpakt? Je zult merken dat hoe meer je opschrijft, hoe meer er in je op komt.
Schrappen en organiseren
Nu is het tijd om de boel te organiseren. Je begint met de onderwerpen te schrappen die je moeilijk vindt of die niet zo interessant zijn voor je doelgroep. Daarna kijk je welke onderwerpen een paraplu kunnen zijn voor andere onderwerpen die daaronder kunnen vallen.
Paraplu onderwerpen
Wat bedoel ik precies met een paraplu? Stel, je hebt ‘interieurtips’ opgeschreven. Dan is het logisch dat daar heel veel subcategorieën voor te verzinnen zijn. Je kunt dit steeds verder specificeren, van tips voor de plaatsing van lichtpunten voor een nieuwbouwwoning tot tips voor spelen met kleurvlakken of kleurinspiratie uit de natuur. Bij klantverhalen kun je categorieën maken zoals ‘het woonprobleem en de oplossing’ of ‘een herkenbare/grappige anekdote’. Er komt vast al een verhaal bij je naar boven.
Vraag je doelgroep
Wat ik regelmatig doe, is een story maken met een kleine poll of vraag, zodat ik daar weer informatie uit kan halen voor een nieuwe post of blog. Ook kun je je klanten vragen waar zij naar zochten, of wat ze wilden weten toen ze op zoek waren naar een interieurontwerper. Wanneer een potentiële klant dan op jouw profiel of website komt, dan neem jij al veel zorgen weg door precies over de juiste dingen te vertellen. Zij voelen zich dan sneller gehoord.
Niet altijd iets nieuws delen
Weer over hetzelfde onderwerp delen, kan dus makkelijk. Je neemt net een ander sub-onderwerp, of je vertelt hetzelfde verhaal vanuit een ander standpunt, of met de focus op een ander detail, en je hebt nieuwe content. Mensen volgen jou omdat je een interieurontwerper bent, ze verwachten niet dat je een scala aan andere onderwerpen gaat delen. Ze vinden juist die kleine details van hetzelfde thema en hoe jij dat beleeft leuk om te lezen, zien of horen.
Bijhouden
Maak een een document aan waar je op al je apparaten makkelijk bij kunt, en typ daar alle hoofd- en sub-onderwerpen in uit. Je kunt zo makkelijk iets toevoegen en later uitwerken. Dit is ook handig wanneer er inspiratie omhoog komt op een moment dat je precies met andere dingen bezig bent (zoals wanneer je nét in bed ligt).
Verder is het een kwestie van het document openen – op jouw vaste schrijfdag per week of maand – en langs alle onderwerpen gaan. Welke voelt op dat moment lekker? Dan ga je daar over schrijven. Ik zeg bewust schrijfdag, omdat ik denk dat het goed werkt om wel een dag te plannen, maar niet het tijdstip. Dat kun je op de dag zelf kiezen of je gaat schrijven met een kop koffie in de ochtend, in een café in de middag of ‘s avonds op de bank.
Verschillende formats
Wanneer je ideeën in je document schrijft, hoeft dat natuurlijk niet altijd een post of blog te worden. Dit kun je na het uitwerken van je verhaal gieten in een story-line die je gedurende de hele dag deelt (met een duidelijk begin, midden en eind), een Reel, een Instagram Live, een LinkedIn post, een artikel op je website, een gastblog voor een interieurblog, een YouTube video, noem maar op.
Ook interessant: welke sociale media platformen kun je inzetten als interieurontwerper
Elk verhaal wat je hebt geschreven kun je daarnaast hergebruiken in allerlei formats. Ik hoor je denken: ja, maar dat hebben mensen dan al gezien. Dat is juist goed! Mensen moeten over het algemeen 7 keer iets horen of lezen om het te onthouden.
Ik ben benieuwd of dit je inspiratie een boost heeft gegeven. Succes met je brainstormsessie!