Wat als de afstyling van jouw klant totaal niet bij jouw advies past, en je wil het project wel op de foto?

Je kent het wel, je hebt een fantastisch en samenhangend interieuradvies gegeven die helemaal aansluit op de wensen van je klant, maar op het moment dat je gaat kijken hoe het geworden is of foto’s ontvangt van de blije bewoners hap je naar adem. Oh nee, waarom hebben ze díé wanddecoratie gekozen? Wat jammer van die budget keuze armatuur. En de invulling van de open maatwerk kast? Pfff… Zo komt je interieurontwerp toch niet tot zijn recht. Moet je dit project nou wel of niet op de foto zetten?

In deze blog deel ik wat je kan doen, wanneer jouw advies niet helemaal is opgevolgd, maar je het project toch graag wil (laten) fotograferen.

Kijk naar de basis

Een goede graadmeter of je een project op de foto moet zetten voor je portfolio is: klopt de basis? Zijn alle grote dingen in je advies wel uitgewerkt of in ieder geval een samenhangend geheel? Wat bedoel ik met ‘grote dingen’? Vooral de dingen die je niet zo makkelijk kunt veranderen tijdens een fotoshoot.

Denk hierbij aan de kleur van de muren of het behang, de keuze in deuren, de afwerking van maatwerk of details, de grote meubelen zoals de zitbank, eettafel of hanglamp. Als dat wel klopt en ook in lijn ligt met jouw visie, dan zou ik als ik jou was me zeker niet laten weerhouden door de afstyling van de bewoners om dit project te laten fotograferen. Je kunt namelijk heel veel aanpassen in een huis met de juiste accessoires om er toch een mooi plaatje van te maken.

Jouw foto’s, jouw visie

Ik hoor je denken: maar ik kan toch niet het hele huis verbouwen van mijn klant, van alles meenemen of weghalen? Jawel, dat kan prima 😉 Ik doe zelfs niks anders tijdens mijn werk als interieurfotograaf. Het interieur is jouw werk, je visitekaartje, en dat moet fotoklaar gemaakt worden. Dit kan alleen door storende elementen weg te halen, en passende elementen toe te voegen. De foto’s die je van dit project maakt, of laat maken, moeten jaren mee kunnen gaan. Je wil ze met trots gaan gebruiken om jouw waarde en professionaliteit te laten zien, toch?

Het eerste wat ik doe als ik een woning binnen kom om foto’s te gaan maken, is allerlei zaken weghalen: afstandsbedieningen, fotolijstjes, deurmatten. Daarnaast zullen er ook altijd dingen niet lekker uitkomen als ik door de lens kijk, terwijl het in het echt een prima plaatje lijkt. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat ik gelijk kon beginnen met fotograferen. Er moet altijd iets aan afstyling of aan fotostyling gedaan worden.

Van tevoren leg je uit aan jouw klant dat er veel veranderd gaat worden voor een optimaal resultaat maar dat je netjes alles weer terugzet hoe het stond. Aan jou of je los gaat en met een halve woonwinkel achterin je auto naar de shoot rijdt, of alleen wat beter passende keuzes meeneemt voor bepaalde accessoires.

Persoonlijk versus super clean

Waak er wel voor dat je niet alles weg gaat halen aan persoonlijke touches van jouw klant. Bedenk hoe het eerste gesprek was met ze, wat vertelden ze jou over hun leven en hoe ze hun huis zouden willen gebruiken? Haal hier elementen uit die je kunt toevoegen aan de foto’s. Houden ze enorm van koken? Leg dan verse groenten van de markt op het keukeneiland, alsof ze net boodschappen hebben gedaan. Houden ze van platen draaien? Leg dan een plaat op de platenspeler en een aantal plaathoezen ernaast.

Een foto mag persoonlijk en levendig zijn. Je wil de kijker, die zich misschien oriënteert in zijn zoektocht naar een interieurontwerper, aanspreken doordat jij naar de wensen van een bewoner luistert, niet met een foto die je in een showroom of museum had kunnen maken.

Er is meer mogelijk dan je denkt. Met de juiste styling en fotografiehoeken kun je dat project die je al bijna had afgeschreven alsnog laten schitteren op je sociale media en website.

Loop je hiermee vast en wil je eens sparren? Laten we dan een online kop koffie drinken.

Je las een blogpost van Chiela van Meerwijk, interieurfotograaf & brandingspecialist. Wil je als interieurontwerper laten zien wat je in huis hebt met goed beeld, branding & strategie? Dan heb ik een mooi aanbod voor je:

  • interieurfotografie — om potentiële klanten te verleiden met schitterende foto’s van je werk;
  • brandingfotografie — voor een sterk, persoonlijk merk en klanten die beter bij je passen;
  • brandingtraject — als je van je bedrijf een merk wil maken die staat als een huis;
  • visuele strategie — als je jouw online imago wil verbeteren en moeitelozer zichtbaar zijn.

Meer over mij lezen, zodat je al een hoop weet voordat we gaan samenwerken? Ook goed!

Lees ook