Waarom je beter niet zelf interieurfotografie leert

Er zijn veel interieurfotografen die een cursus interieurfotografie aanbieden. Dat lijkt handig, maar bedenk waarom je dit zelf wil leren. In deze blog praat ik over de nadelen van het zelf leren hoe je je projecten fotografeert.

Interieurfotografie is een specialisatie

Het is één ding om te leren fotograferen in de handmatige stand, het is een tweede om ergens goed in te worden. Dat laatste kun je alleen bereiken door er heel veel uren in te stoppen en op regelmatige basis te oefenen. Dit gaat meestal niet, want jij hebt niet elke maand een interieurproject afgerond. Oefenen moet dus in de paar keer per jaar dat er een project af is, en moet gelijk goed gebeuren. Het laatste wat je wil is terug moeten naar het project, weer je klant het hele huis laten opruimen, omdat de foto’s niet gelukt waren.

Interieurfotografie is een behoorlijk technische tak van fotografie, waarbij je kennis moet hebben van tegenlicht, HDR fotografie, lijnen, nabewerken van de foto’s zonder af te doen aan de kleuren en het omgaan met reflecterende oppervlakken, spiegels en andere storende elementen. Vaak moet er ook nog wat gephotoshopt worden. Een interieurfotograaf weet hier snel en moeiteloos mee om te gaan.

Ook interessant: Wie wil je aantrekken met de interieurfoto’s die je deelt?

Het kost je in verhouding meer tijd

Doordat je niet vaak oefent, kost het je tijdens elke shoot veel tijd om het gewenste resultaat te krijgen. Ook na de shoot zal het je veel tijd kosten om de gewenste bewerking in je foto’s te krijgen. Het is immers geen gewoonte voor je.

Terwijl een interieurfotograaf al die jaren ervaring inzet om jouw interieurproject er mooi en vlot op te krijgen, heb jij tijd om aan andere aspecten van je bedrijf te werken.

De apparatuur is een behoorlijke investering

Een interieurfotograaf heeft een vermogen aan apparatuur in zijn toolbox. Je hebt een stevig statief nodig, een groothoeklens, andere lenzen voor de mooie scherpte-diepte in detailfoto’s, diverse filters, flitsers voor als het te donker is in het najaar en de winter. Nou ja, zo kan ik nog even doorgaan.

Mocht je fotograferen ontzettend leuk vinden en er goed in zijn, dan snap ik dat je zelf wil investeren in deze apparatuur. Wil je alleen je afgeronde projecten op de foto zetten? Bedenk dan eens of een interieurfotograaf niet een slimmere investering is. Zeker als de interieurfotografie cursus ook wat centen kost.

Groeien is uitbesteden

Elke succesvolle ondernemer heeft zijn groei te danken door niet meer alles zelf te willen doen. Ze weten voor welke taak ze de juiste professional in moeten zetten voor een beter en sneller resultaat dan wanneer ze het zelf zouden doen. Een interieurfotograaf zorgt niet alleen voor mooie foto’s, maar ook voor professionaliteit in je marketing, meer zichtbaarheid, meer consistentie in wat je deelt omdat je voldoende beeldmateriaal hebt, én voor leukere klanten die over de streep getrokken werden door de foto’s.

Je las een blogpost van Chiela van Meerwijk, interieurfotograaf & brandingspecialist. Wil je als interieurontwerper laten zien wat je in huis hebt met goed beeld, branding & strategie? Dan heb ik een mooi aanbod voor je:

  • interieurfotografie — om potentiële klanten te verleiden met schitterende foto’s van je werk;
  • brandingfotografie — voor een sterk, persoonlijk merk en klanten die beter bij je passen;
  • brandingtraject — als je van je bedrijf een merk wil maken die staat als een huis;
  • visuele strategie — als je jouw online imago wil verbeteren en moeitelozer zichtbaar zijn.

Meer over mij lezen, zodat je al een hoop weet voordat we gaan samenwerken? Ook goed!

Lees ook