Wie wil je aantrekken met de interieurfoto’s die je deelt?

Wanneer je foto's laat maken voor je bedrijf, of dat nou foto's zijn van afgeronde interieurprojecten of zakelijke foto's van jezelf, is het wel handig om stil te staan bij wie je met die foto's aan wil spreken. Hoe kun je daar nou invloed op uitoefenen?

Afstyling

Het komt vaak voor dat een afgerond interieurproject er in het echt anders uitziet dat jij had gepresenteerd aan je klant. Door je project af te stylen, of dat nou alleen voor de shoot is of als extra service die je klant afneemt, kun je twee dingen bereiken. Je zorgt dat jouw visie beter overkomt, doordat je dingen toevoegt uit het oorspronkelijke ontwerp. Én je trekt een bepaald type klant ermee aan. Een vaas van de H&M trekt andere mensen naar je toe dan een high-end accessoire of kunstwerk van duizenden euro’s. Welke interieurmerken vindt jouw doelgroep aantrekkelijk?

Fotostyling

Een super minimalistisch beeld geeft een andere vibe dan een foto met veel plaids, kussens, accessoires en niknakjes. Bedenk wat jouw ideale klant aanspreekt. Waar slaan zij op aan? Wanneer jouw doelgroep jonge gezinnen is, laat dan ook de speelhoek zien met wat kleurpotloden en speelgoed in plaats van een super opgeruimde showroom. Wil jij jonge stellen als klant, dan zou je tijdens de shoot van je project een borrelplank in de keuken of aan tafel op kunnen maken met wat wijnglazen er omheen, zodat zij zichzelf al helemaal zien zitten met hun vrienden.

Woonstijl

De woonstijl en alle items die te zien zijn op de foto’s die je deelt, vertellen de kijker dat dit een uitkomst is die ze kunnen verwachten als jij hun interieur mag ontwerpen. Wil je liever in 1 of hooguit 2 woonstijlen ontwerpen, deel dan ook alleen deze woonstijlen en items die daar goed bij passen. Is een project afgerond en de woonstijl past niet bij jou en je doelgroep? Hoe mooi het huis zelf dan ook is, laat dat project weg. Want de woonstijl en de meubels is wat mensen het meeste opvalt. Het zou zonde zijn dat ze daarop afhaken.

Fotografiestijl

Misschien heb je hier niet bij stilgestaan, maar iedere fotograaf heeft een eigen stijl. Wil jij met je interieurontwerpstudio stoer en moody overkomen, dan is het niet handig om een interieurfotograaf met een (overbe)lichte stijl te nemen. Hou je van foto’s die bijna artistiek zijn, waarbij wit niet altijd heel wit is op de foto, dan passen ook niet alle fotografen bij je. Veel schaduwen en donkere nabewerking geven een hele andere sfeer dan heldere beelden. Net als lampen aan of uit op een foto.

Al die kleine details zorgen ervoor dat een fotograaf wel of niet bij jouw visie past. Kijk dus altijd goed naar het portfolio van een fotograaf, en of diegene gespecialiseerd is in interieurfotografie. Zie je genoeg interieurs terugkomen in het portfolio? Wat voel jij bij deze foto’s? Wil je dat jouw potentiële klant dit ook voelt?

Caption

De teksten die je deelt bij je foto’s, of dat nou op social media is of op je website, beïnvloeden de manier waarop je foto’s ontvangen worden. Wanneer jij onder elke foto alleen je contactgegevens zet, zullen mensen snel afhaken. Ze willen iets voelen bij zowel de foto als je tekst.  Probeer te inspireren, niet te irriteren 😉 

Door dingen te delen waarvan je weet dat jouw doelgroep daar tegenaan loopt en dat af te wisselen met jouw kennis en jouw persoonlijkheid, kun je de juiste klanten naar je toe trekken.

Personal branding

Iets anders dan een interieurfoto, maar er kan natuurlijk overlap in zitten. Zorg dat je regelmatig zakelijke beelden van jezelf deelt, zowel in mooie interieurs (je eigen projecten) als spontane beelden waar je een beetje van je karakter laat zien. Zo krijgen mensen een beeld bij je bedrijf. 

Ze huren toch echt de ontwerper in omdat ze een klik voelen, en die klik kunnen ze alvast onderzoeken doordat jij wat van jezelf laat zien. Dit is een eerste filter, die er voor zorgt dat mensen die bij je passen en zich herkennen in jouw (persoonlijke) teksten contact met je opnemen.

Het totaalplaatje

Last but not least: het totaalplaatje. Wat bedoel ik daar mee? Wanneer de algemene sfeer op jouw website hetzelfde is als op jouw visitekaartje, je Instagram account, je brochure en je Pinterest borden, dan straal je daarmee vertrouwen uit. Denk daarbij ook aan dat je foto’s met dezelfde kleurtonen bij elkaar zet en dat je drukke beelden afwisselt met rustige.

Deel je een ratjetoe aan foto’s of maak je in Canva zelf plaatjes met kleuren, foto’s en lettertypes die er in totaal rommelig uitzien, dan schrik je mensen af.

Je las een blogpost van Chiela van Meerwijk, interieurfotograaf & brandingspecialist. Wil je als interieurontwerper laten zien wat je in huis hebt met goed beeld, branding & strategie? Dan heb ik een mooi aanbod voor je:

  • interieurfotografie — om potentiële klanten te verleiden met schitterende foto’s van je werk;
  • brandingfotografie — voor een sterk, persoonlijk merk en klanten die beter bij je passen;
  • brandingtraject — als je van je bedrijf een merk wil maken die staat als een huis;
  • visuele strategie — als je jouw online imago wil verbeteren en moeitelozer zichtbaar zijn.

Meer over mij lezen, zodat je al een hoop weet voordat we gaan samenwerken? Ook goed!

Lees ook