Dit doet een interieurfotograaf voor je

Het is best spannend om de fotografie van je projecten uit te besteden aan een professional. Wat als het niet wordt zoals je het voor je zag? Wil je als interieurontwerper je bedrijf naar een hoger niveau tillen, dan is het wel een slimme zet om een goede interieurfotograaf in te schakelen. Ik ga je uitleggen waarom dit een groot verschil kan maken.

Je komt professioneler over

Als interieurondernemer is uitstraling en samenhang net even extra belangrijk, omdat het letterlijk iets is waar jij anderen mee helpt. Een mooier geheel maken van hun huis. Als de foto’s die jij deelt van matige kwaliteit zijn (denk aan donker, scheef, veel tegenlicht), dan wekt dat weinig vertrouwen. Het valt direct op wanneer een bedrijf zelf foto’s van hun projecten maakt, zelfs als ze er best aardig uit zien. Het project, de kleuren en de sfeer komen niet helemaal lekker uit de verf. Het uitbesteden van de fotografie van jouw afgeronde interieurprojecten zorgt voor het uitstralen van hoge kwaliteit en een groter vertrouwen in jouw expertise.

Het doet jouw werk eer aan

Een interieurfotograaf weet precies om te gaan met tegenlicht, kleuren die beïnvloed worden door het licht van buiten, lastige hoeken, reflecties in oppervlakken en waar je moet staan in de ruimte. Het zorgt er niet alleen voor dat jouw werk mooi op beeld komt, maar ook dat alle details waar jij goed over nagedacht hebt de focus krijgen die ze verdienen. Zonder goede kennis van interieurfotografie is het erg lastig om een interieurontwerp zoals jij hem bedacht had op zo’n manier op de foto te zetten dat je de sfeer proeft en de expertise van de ontwerper ziet.

Het is een investering

Iedereen maakt weleens foto’s met zijn mobiel, of misschien met een camera. Dus logisch dat je denkt dat je misschien prima zelf je interieurprojecten kunt fotograferen. Het kost alleen heel veel tijd en vlieguren om goed te worden in interieurfotografie. Die tijd kun je als starter nog wel missen, maar als je bedrijf gaat groeien is het slim om je op je eigen vak te richten en (tijdrovende) zaken uit te besteden. Interieurfotografie is dan een investering die zich ook echt terugverdient. Als jij professioneler overkomt door middel van goed beeld, kun je uiteindelijk niet alleen met leukere klanten werken maar ook meer geld vragen. En je hebt meer tijd over, dus kun je meer in of aan je bedrijf werken.

Niet elke fotograaf snapt interieurfotografie

Fotografen hebben meestal één of een paar specialisaties. Je kunt aan de manier van fotografie vaak zien waar hun expertise ligt. Als een fotograaf nog nooit een interieur heeft gefotografeerd dan kan het best zijn dat dit niet de gewenste uitkomst heeft, omdat interieurfotografie een aantal uitdagingen heeft. Een ervaren interieurfotograaf heeft heel vaak met deze uitdagingen geoefend en kan daarom precies het gewenste resultaat voor je bereiken. Kijk daarom altijd naar het portfolio van een fotograaf. Staan daar veel foto’s van interieurs in, en roepen ze bij jou vlinders op? Dan kan het weleens een goede match zijn.

Luister bij een samenwerking met een interieurfotograaf altijd naar je onderbuikgevoel. Kijk naar hun portfolio en reviews van bestaande klanten. Succes met het uitbesteden van de fotografie van je projecten!

 

 

Je las een blogpost van Chiela van Meerwijk, interieurfotograaf & brandingspecialist. Wil je als interieurontwerper laten zien wat je in huis hebt met goed beeld, branding & strategie? Dan heb ik een mooi aanbod voor je:

  • interieurfotografie — om potentiële klanten te verleiden met schitterende foto’s van je werk;
  • brandingfotografie — voor een sterk, persoonlijk merk en klanten die beter bij je passen;
  • brandingtraject — als je van je bedrijf een merk wil maken die staat als een huis;
  • visuele strategie — als je jouw online imago wil verbeteren en moeitelozer zichtbaar zijn.

Meer over mij lezen, zodat je al een hoop weet voordat we gaan samenwerken? Ook goed!

Lees ook