Hoe kun je geld besparen of verdienen op interieurfotografie van je afgeronde project?

Er zijn twee manieren om geld te verdienen met fotografie van jouw interieurontwerp en een manier om geld te besparen. Het zal niet voor elk project opgaan, maar het is wél handig om van deze opties af te weten ;)

Jouw klanten vinden het vaak lastig om hun huis op de goede manier te decoreren wanneer jouw werk erop zit. En dat is natuurlijk jammer wanneer je het project laat fotograferen. Er zijn twee manieren om het project helemaal fotoklaar te maken én er iets mee te verdienen.

Verdienen #1 – stylingadvies

Bied aan om de puntjes op de i te zetten door een stylingadvies aan te bieden aan je klant. Zo weten ze precies wat ze moeten kopen om elk hoekje gezellig en af te maken. Misschien zit dit standaard in je pakket, dat is helemaal mooi! Je kunt ook een ‘budget’ optie aanbieden door zelf styling te kopen, dit mee te nemen voor de fotoshoot en kort met ze door de woning te lopen om te laten zien wat je hebt uitgekozen en of ze het willen houden.

Verdienen #2 – styling samenwerkingen

Zoek een aantal woonwinkels en makers (kunstenaars, interieurmerken, ondernemers met bijzondere producten) om een samenwerking mee aan te gaan. Je kunt hierbij afspreken dat je probeert hun werk te verkopen na een shoot, dat je hun werk huurt of dat je een licentie voor ze koopt zodat zij de foto’s ook mogen gebruiken. Ik maak als interieurfotograaf heel vaak mee dat meegebrachte stylingspullen gekocht worden door de eigenaren van de woning, omdat ze zien hoe mooi het staat in hun eigen interieur.

Let er bij styling voor een fotoshoot altijd op wie je daarmee aantrekt. Ik scheef er een blog over: wie trek je aan met de interieurfoto’s die je deelt

Besparen #1 – huur samen met partners een interieurfotograaf in

Besteed je je interieurfotografie uit en heb je goed contact met andere partijen die aan dit interieurproject gewerkt hebben (denk aan de keukenspecialist, interieurbouwer of aannemer)? Overleg dan of zij samen foto’s willen laten maken.

Standaard krijgt alleen de opdrachtgever een gebruiksrecht om de foto’s commercieel te gebruiken, ook wel een licentie genoemd. Dit betekent dat andere bedrijven de foto’s niet mogen gebruiken, behalve als zij ook een licentie kopen. Vooraf een licentie kopen voor alle betrokken partijen is goedkoper dan wanneer alle partijen een fotograaf in moeten huren of wanneer er achteraf losse foto’s gekocht worden.

Ga jij een van deze tips inzetten voor je komende projectshoot? Ik ben benieuwd!

Je las een blogpost van Chiela van Meerwijk, interieurfotograaf & brandingspecialist. Wil je als interieurontwerper laten zien wat je in huis hebt met goed beeld, branding & strategie? Dan heb ik een mooi aanbod voor je:

  • interieurfotografie — om potentiële klanten te verleiden met schitterende foto’s van je werk;
  • brandingfotografie — voor een sterk, persoonlijk merk en klanten die beter bij je passen;
  • brandingtraject — als je van je bedrijf een merk wil maken die staat als een huis;
  • visuele strategie — als je jouw online imago wil verbeteren en moeitelozer zichtbaar zijn.

Meer over mij lezen, zodat je al een hoop weet voordat we gaan samenwerken? Ook goed!

Lees ook