Hoe zet je afstyling en fotostyling in voor een betere interieurfoto?

Afstyling en fotostyling. Wat is het verschil tussen die twee, waarom zijn ze belangrijk voor de fotografie van jouw afgeronde interieurproject en hoe zet je beiden in voor een betere interieurfoto? Ik leg het je uit.

Wat is het verschil tussen afstyling en fotostyling?

Natuurlijk maak jij een interieurontwerp wat bij jouw klant past en wat helemaal hun smaak is. Dat betekent niet dat je niet subtiel jouw eigen handtekening toe mag voegen. Door middel van afstyling zorgen we ervoor dat het project straks op jouw website en socials helemaal uitstraalt wat jij wil. Misschien heeft je klant net een andere smaak dan jij in accessoires, staat die oude fauteuil er nog die jij zo lelijk vindt, of is de woning heel praktisch en kind-proof ingericht en heeft het nog wat liefde nodig. Afstyling is de mooie elementen toevoegen die het project afmaken. Of dit nou accessoires zijn, een bijzonder kunstobject of een designmeubel die ze uiteindelijk toch niet gekozen hebben, het maakt het project compleet. Zoals het in jouw ogen bedoeld was. En daarmee laat je jouw expertise zien.

Wat bedoel ik dan precies met fotostyling? Fotostyling is alle elementen in de foto kloppend maken. Stel, ik heb een mooie plek gevonden voor een foto van de zithoek. Dan stel ik mijn camera in zodat de compositie en belichting van de foto kloppen, maar misschien staan de accessoires precies achter elkaar vanuit deze hoek of valt de stoel die ik erop wilde uit beeld. Bij fotostyling kijk je naar de zichtbare items in beeld, en schuif je net zo lang tot alles vanuit de gekozen hoek goed staat. Je zal ook vaak rommeltjes weg moeten halen, zoals afstandsbedieningen of kabels.

Onder fotostyling valt ook het toevoegen van een boek en plaid op de bank, eten en drinken of andere huiselijke elementen, die mensen het gevoel geven dat er net iemand is weggelopen. Zo kunnen ze zich ook meer inbeelden dat zij daar zelf in de ruimte aanwezig zijn en alledaagse handelingen doen.

Waarom zijn ze belangrijk voor de fotografie van jouw interieurproject?

Er wordt geleefd in jouw projecten en de bewoners zijn jouw uitgangspunt. Dit wil je terug laten komen in de foto’s, maar wel op een gestileerde manier. Je wil niet dat het een showroom foto wordt (kil en leeg), maar wel een professionele, warme foto waarin jouw visie en stijl naar voren komen. Jouw oog voor detail en het gevoel wat jij de bewoners wilde geven. En dat moet je in de meeste gevallen een handje helpen door zelf spullen mee te nemen. Ik ben nog nooit een woning binnen gelopen, hoe mooi en af ook, waar ik gelijk kon beginnen met foto’s maken.

Hoe zet ik beiden in voor een betere interieurfoto?

Wanneer ik een datum prik voor interieurfotografie, vraag ik altijd aan mijn opdrachtgever of ze hun klant foto’s kunnen laten maken van de huidige situatie. Misschien komen we erachter dat er een belangrijk onderdeel van het ontwerp mist, of dat ze niet-passende accessoires (of geen accessoires) in huis hebben staan. Die foto’s vormen een uitgangspunt voor het regelen van passende afstyling en fotostyling elementen voor de shoot.

Wat neem je dan mee aan afstyling? Denk aan planten, vazen, koffietafelboeken, kleden, kunst, bijzettafels, plaids & kussens, mooie kleding (voor in een inloopkast of aan een rekje ergens), gastenhanddoekjes, mooie kantoorspullen, ik noem maar wat. Het is slim om een samenwerking aan te gaan met een woonwinkel. Zo heb je beschikking over steeds nieuwe stylingspullen. Nog een voordeel: als jouw klant de spullen na de fotografie ziet staan in hun eigen huis denken ze vaak: hey, dit wil ik! Wanneer zij de spullen ter plekke kopen krijg jij een commissie.

En qua fotostyling, waar moet je dan aan denken? Bijvoorbeeld bloemen in een rustig palet, groenten & fruit voor in de keuken, walnoten of druiven voor in een mooi bakje, een vers brood, een volledig servies, tijdschriften, leesboeken, een stijlvolle bril of horloge, parfum, make-up. Eigenlijk alles wat iemand zou kunnen gebruiken die in het huis woont. Denk daarbij aan de eerste intake van dit project. Wat vertelden de bewoners over hun leven? Wat zijn hun hobby’s? Door dit op een subtiele manier in de foto’s te verwerken, gaat de kwaliteit van je beelden enorm omhoog.

Als je nu denkt ‘pfff, nee daar ga ik echt niet aan beginnen’, kijk maar eens naar de foto’s die jij zelf mooi vind in bladen en op sociale media. Zie je hoe zorgvuldig deze zijn gestyled? Dat is niet toevallig zo, al lijkt het vaak wel zo 😉 Het is zelfs een onmisbaar stuk binnen interieurfotografie, wat zorg en aandacht verdiend.

Ga jij er mee aan de slag? Laat me weten hoe het ging en of je wat aan deze tips had, vind ik leuk!

Je las een blogpost van Chiela van Meerwijk, interieurfotograaf & brandingspecialist. Wil je als interieurontwerper laten zien wat je in huis hebt met goed beeld, branding & strategie? Dan heb ik een mooi aanbod voor je:

  • interieurfotografie — om potentiële klanten te verleiden met schitterende foto’s van je werk;
  • brandingfotografie — voor een sterk, persoonlijk merk en klanten die beter bij je passen;
  • brandingtraject — als je van je bedrijf een merk wil maken die staat als een huis;
  • visuele strategie — als je jouw online imago wil verbeteren en moeitelozer zichtbaar zijn.

Meer over mij lezen, zodat je al een hoop weet voordat we gaan samenwerken? Ook goed!

Lees ook