De 8 grootste voordelen van het uitbesteden van interieurfotografie

Het is spannend om de fotografie van je afgeronde interieurproject uit te besteden. Want wat als het niet helemaal wordt zoals jij voor ogen had? En het is best een investering, maar wat levert het nou op? Ik vertel je 8 voordelen wanneer je het wél zou uitbesteden.

1 – De vlieguren (en fouten) zijn al gemaakt

Om ergens goed in te worden moet je er veel uren in steken. Sporadisch oefenen helpt niet. Wil je echt heel goed worden in interieurfotografie, dan moet je regelmatig in allerlei ruimtes en lichtomstandigheden oefenen en op die manier je kennis in lagen opbouwen. Je zult namelijk een heleboel obstakels tegenkomen, zoals tegenlicht. Niet alle fotografen hebben deze kennis en sommigen wagen zich er niet eens aan. Daarnaast moet je je kennis van het nabewerken en retoucheren van foto’s opbouwen. Al deze vlieguren zijn al gemaakt door een interieurfotograaf en die hoef jij dus niet meer te maken.

2 – Je kritische doelgroep verleiden

Heb je weleens op Pinterest gekeken? Ik bedoel… daar zitten waanzinnig mooie foto’s tussen. Die fantastische interieurinspiratie die daar voorbij komt, wordt door jouw doelgroep op hun moodboard gepint voor hun nieuwe huis. De lat ligt best hoog om je doelgroep hun aandacht te trekken en nog belangrijker: om op hun gevoelens in te spelen.

3 – Je bedrijf wordt een stap professioneler

Hoe meer jouw bedrijf groeit, hoe meer je gaat uitbesteden. Waarom wel de boekhouding uitbesteden maar niet het fotograferen van je marketingmateriaal? Het geeft je lucht om je te richten op kwaliteit voor je klanten en ruimte om je bedrijf verder te laten groeien.

4 – Het scheelt frustratie

Er zijn veel interieurfotografen die een cursus interieurfotografie aanbieden. Dat lijkt leuk en handig, maar vraag je af waarom je dit wil leren. Is het omdat je liever geld bespaart op een fotograaf? Vind je het oprecht heel leuk om te leren en te doen? Heb je er ook weleens bij stil gestaan dat je misschien niet goed bent in (interieur)fotografie? Soms is groeien als ondernemer ook besluiten dat iets je niet ligt en dat ieder zijn vak heeft.

5 – Interieurfotografie vereist een andere blik

Jij kijkt anders naar je ontwerp dan een interieurfotograaf. Wanneer het project afgerond is en klaar is voor fotografie zijn afstyling en fotostyling een onmisbaar onderdeel van een fotoshoot. Hoewel er veel overlap is tussen interieurontwerp en interieurfotografie, zal de fotograaf altijd kijken hoe een foto in 2D het beste uitkomt, terwijl jij op het 3D plaatje let.

6 – Het is een wondermiddel tegen uitstelgedrag

Een interieurfotograaf helpt tegen uitstelgedrag. Ja echt 😉 Hoe vaak heb jij de afgelopen tijd gedacht: “ik heb geen beeldmateriaal dus ik post maar niks op social media” of “ik heb geen kennis of apparatuur om mijn project mooi op de foto te krijgen, dat komt een andere keer wel”? Door perfectionisme, gebrek aan motivatie en door de bomen het bos niet meer zien wordt er geen enkel project op de foto gezet en denken mensen dat je misschien wel gestopt bent met je bedrijf.

7 – Het levert meer omzet op

Waarom leveren goede interieurfoto’s meer omzet op? Omdat een interieurfotograaf als geen ander weet hoe het ontwerp zo mooi mogelijk op de foto uitkomt en hoe er een fijne sfeer neergezet moet worden op beeld. Dat straalt af op jou en jouw bedrijf en zorgt dat mensen niet kunnen wachten tot je voor hun aan de slag kunt.

8 – Nieuwe aanvragen worden gefilterd

Professionele foto’s laten zien dat jij jouw bedrijf en je marketing serieus neemt. Er zit geld, zorg en aandacht in wat je deelt. Mensen die geen budget hebben of die een klein kleuradvies willen en de rest zelf denken te kunnen doen, zullen niet zo snel bij een bedrijf aankloppen die alles (visueel) goed voor elkaar heeft. Maar eerder bij die ontwerper die niet zo veel geld durft te vragen, niet dat stapje verder durft te maken en nog haar eigen foto’s maakt.

Je las een blogpost van Chiela van Meerwijk, interieurfotograaf & brandingspecialist. Wil je als interieurontwerper laten zien wat je in huis hebt met goed beeld, branding & strategie? Dan heb ik een mooi aanbod voor je:

  • interieurfotografie — om potentiële klanten te verleiden met schitterende foto’s van je werk;
  • brandingfotografie — voor een sterk, persoonlijk merk en klanten die beter bij je passen;
  • brandingtraject — als je van je bedrijf een merk wil maken die staat als een huis;
  • visuele strategie — als je jouw online imago wil verbeteren en moeitelozer zichtbaar zijn.

Meer over mij lezen, zodat je al een hoop weet voordat we gaan samenwerken? Ook goed!

Lees ook