Verhoog jouw expertstatus als interieurontwerper via Pinterest

Ik heb Anne-Kathrin Walter van AK helpt gevraagd om deze gastblog te schrijven. Zij is Pinterest expert en heeft al talloze bedrijven, waaronder Uit Pauline’s Keuken, geholpen om beter zichtbaar te worden op Pinterest. Door middel van haar blogs, coaching en cursussen inspireert ze ondernemers om zelf aan de slag te gaan met Pinterest en er het ultieme uit te halen voor hun bedrijf.

Ben jij interieurontwerper en nog niet actief op Pinterest? In deze blog lees je waarom je vandaag nog een Pinterestaccount zou moeten aanmaken.

Als interieurontwerper besteed je waarschijnlijk veel aandacht aan het maken van de perfecte Instagramfeed. Begrijpelijk, want hier kan je hele waardevolle connecties uithalen en verbinding creëren met je doelgroep.

Maar naast jouw Instagramprofiel is het ook belangrijk om op andere manieren online zichtbaar te zijn. Want wat gebeurt er als het algoritme weer ineens verandert en je amper mensen bereikt? Of als steeds minder mensen Instagram gebruiken?

Juist dan is het fijn om ook andere ijzers in het vuur te hebben. Denk daarbij aan een goede website, een SEO-strategie of een ijzersterk Pinterest-profiel. 

Hieronder leg ik je de voordelen uit om met jouw interieurbedrijf aan de slag te gaan met een zakelijk Pinterest-profiel.

Als interieurontwerper Pinterest inzetten? Dit moet je leren:

  • Wat is Pinterest?
  • Waarom is Pinterest belangrijk voor interieurontwerpers?
  • Wat kan jij als interieurontwerper op Pinterest plaatsen?
  • Hoeveel tijd kost het je om jouw Pinterest-profiel te beheren?
  • Hoe kan je op Pinterest groeien?

Wat is Pinterest?

Velen omschrijven Pinterest vaak als een social media platform. Echter heeft Pinterest niet genoeg social functies om zichzelf als social media platform te kunnen classificeren. Maar wat is Pinterest dan wél? En waarom zou je als interieurspecialist Pinterest inzetten?

Pinterest is een visuele zoekmachine. Je kan het beschouwen als Google-maar-dan-met-heel-veel-plaatjes. De gebruiker gaat op dit platform gericht op zoek naar inspiratie. Dit kan inspiratie zijn op het vlak van eten, bruiloften, DIY-ideeën, fashion en nog veel meer.

En guess what? Interieur is een van de meest populaire interesses op Pinterest! Talloze gebruikers zetten Pinterest in wanneer ze bezig zijn met de inrichting van hun huis of woning. Daarom is het een gemiste kans voor jou als interieurontwerper om dit platform niet in te zetten voor jouw online zichtbaarheid.

Hieronder ga ik je vertellen wat je zakelijk uit Pinterest kan halen.

Waarom moet je als interieurprofessional Pinterest inzetten?

Met Pinterest kan je talloze doelstellingen voor jouw interieurbedrijf behalen. Hieronder heb ik de vijf belangrijkste voor je samengevat.

1.    Websiteverkeer

De belangrijkste doelstelling die je met Pinterest kan behalen, is dat je eenvoudig meer verkeer naar jouw website kan realiseren.

Je kiest een mooie afbeelding (die je voor Instagram waarschijnlijk sowieso al klaar had liggen), plaatst hem op Pinterest en linkt ‘m door naar jouw website.

Toen ik begon om met mijn merk HiSensitives Pinterest in te zetten, realiseerde ik binnen no time duizenden websitebezoekers per maand. Ideaal!

2.    Online zichtbaarheid

Met Pinterest kan je met de juiste trucjes en kneepjes eenvoudig meer online zichtbaarheid creëren. Als de gebruiker jouw content op een van zijn of haar Pinterestborden bewaart, wordt jouw content ook met al de volgers van die persoon gedeeld. Zodoende wordt jouw content nog vaker bekeken en verspreid op Pinterest.

3.    Mailinglijst

Heb jij een mailinglijst en stuur je regelmatig nieuwsbrieven naar jouw contacten? Ik heb goed nieuws voor je: ook jouw mailinglijst kan je met Pinterest eenvoudig laten groeien.

Plaats links naar jouw weggevers op Pinterest en je zal al snel meer inschrijvingen op jouw mailinglijst realiseren.

4.    Instagram, Youtube en Etsy laten groeien

Het mooie aan Pinterest is dat ze je ook helpen om jouw andere social media accounts te laten groeien. Je kan jouw Instagram-, Youtube- en Etsy-profiel aan Pinterest koppelen en zodoende meer gebruikers naar die platformen leiden, om daar jouw online zichtbaarheid te vergroten.

5.    Inzicht in jouw doelgroep

Pinterest geeft je eenvoudig inzichten in de interesses van jouw doelgroep. In een oogopslag zie je wat ze bezig houdt. Hier kan je met jouw content op inspelen, zodat je nog harder kan groeien op Pinterest.

Wat kan jij als interieurontwerper op Pinterest plaatsen?

Zoals je kan zien, kan je met Pinterest talloze zakelijke doelen behalen. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Door middel van ijzersterke content! Hieronder geef ik 3 voorbeelden van content die jij als interieurontwerper op Pinterest kan plaatsen.

1.    Mood boards

Als je al diverse interieurprojecten en stijlen in jouw portfolio hebt, is het een goed idee om diverse moodboards van deze opdrachten aan te maken.

Hiermee trek je Pinterest gebruikers met verschillende interieurstijl-voorkeuren  naar jouw profiel en zal je harder groeien.

2.    Interieur tips

Maak borden aan met diverse interieur tips waar je waardevolle blogs, infographics en video’s kan delen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan toffe tutorials of een ‘behind the scenes’-filmpje.

Door het delen van meerwaarde bind jij je doelgroep aan je en is ze sneller geneigd om daadwerkelijk klant van je te worden.

3.    Interieurproducten promoten

Wist je dat je op Pinterest ook affiliate marketing mag toepassen? Zo kan je nog eens extra geld verdienen door het promoten van toffe interieur producten! Houd er wel rekening mee dat bepaalde affiliate programma’s het gebruik van Pinterest niet toestaan. Kijk daarom goed naar de richtlijnen van zowel Pinterest als ook jouw affiliate programma.

Naast deze 3 voorbeelden, zijn er natuurlijk nog talloze andere manieren om jouw profiel in te richten en content in te zetten. The sky is the limit!

Hoeveel tijd kost het je om als interieurontwerper jouw Pinterest-profiel te beheren?

Nu dat ik je helemaal enthousiast heb gemaakt over het toepassen van Pinterest voor jouw business, denk je wellicht “Maar hier heb ik geen tijd voor!”. I get it. Het lijkt als een dagtaak, maar geloof mij: Het valt echt mee. Het beheren van een goed Pinterest-profiel kost je hooguit 1-1,5 uur per week. (In deze berekening ga ik ervan uit dat je sowieso al content maakt voor bijvoorbeeld jouw Instagramaccount of jouw website.)

Houd er rekening mee dat alle tijd die je in Pinterest steekt, je ook op lange termijn veel op gaat leveren. Omdat Pinterest een zoekmachine is, zal jouw content niet, zoals op bepaalde andere platformen, in het algoritme verdwijnen. Daarom is alle tijd die je aan Pinterest-beheer besteedt waardevol.

Hoe kan je op Pinterest groeien?

Wellicht vraag jij je nu af hoe je op Pinterest kan groeien met jouw zaak. Omdat veel ondernemers hier tegenaan lopen, heb ik een zeer uitgebreide Pinterest cursus ontwikkeld.

In deze cursus leer je in 9 modules stapsgewijze hoe je Pinterest organisch (dus zonder advertenties) kan inzetten voor het genereren van meer naamsbekendheid, websiteverkeer en leads.

Door middel van concrete opdrachten ga je de kennis direct op jouw eigen profiel toepassen. Zodoende wordt het een leuk en interactief leerproces.

Als je graag mijn cursus wil volgen om te leren wat je kan doen om op Pinterest te groeien, kan je hier meer informatie over mijn cursus vinden.

En omdat ik het zo leuk vind dat je mijn blog hebt gelezen, wil ik je ook graag 15% korting op jouw aankoop cadeau geven. Gebruik de code CHIELA2021 gedurende de check-out.

Ik wens je heel veel succes met Pinterest en hoop je binnenkort in mijn cursusomgeving te mogen verwelkomen!

Anne-Kathrin

Volg AK Helpt op Pinterest
Volg AK Helpt op Instagram

Je las een blogpost van Chiela van Meerwijk, interieurfotograaf & brandingspecialist. Wil je als interieurontwerper laten zien wat je in huis hebt met goed beeld, branding & strategie? Dan heb ik een mooi aanbod voor je:

  • interieurfotografie — om potentiële klanten te verleiden met schitterende foto’s van je werk;
  • brandingfotografie — voor een sterk, persoonlijk merk en klanten die beter bij je passen;
  • brandingtraject — als je van je bedrijf een merk wil maken die staat als een huis;
  • visuele strategie — als je jouw online imago wil verbeteren en moeitelozer zichtbaar zijn.

Meer over mij lezen, zodat je al een hoop weet voordat we gaan samenwerken? Ook goed!

Lees ook