Hoe vind je tijd om aan je online zichtbaarheid te werken als interieurontwerper?

Je weken vliegen voorbij, en je bedenkt je opeens dat je niks meer op Instagram hebt gedeeld. Je website bijhouden met interessante blogs is er ook helemaal bij ingeschoten. Terwijl je weet dat als je dat soort dingen bijhoudt, je daar regelmatig een aanvraag voor een interieuradvies door krijgt. Hoe zorg je nou dat je er daadwerkelijk voor kunt gaan zitten, in plaats van het even snel op zondagavond te doen terwijl je eigenlijk een serie wil kijken met je gezin?

In deze blog deel ik 5 tips met je, om tijdsefficiënt aan de slag te gaan met je online zichtbaarheid.

Mindset is alles

Waarschijnlijk denk je: het bijhouden van mijn online zichtbaarheid is geen effectieve tijdsbesteding, ik kan beter aan een interieurontwerp werken voor een klant. Dan doe ik nog iets nuttigs en heb ik echt gewerkt. Guess what: online zichtbaar blijven is marketing en is dus ook werk. Het is zelfs een belangrijk onderdeel van je bedrijfsvoering. Daar hoor je, als je het goed wil doen, tijd voor in te plannen in je agenda. Want als je lopende projecten af zijn, en je netwerk is opgedroogd, dan is het erg laat om met een marketingstrategie te starten. Het is veel fijner als dat een doorlopend proces is. Daarnaast blijven mensen je voorbij zien komen wat zorgt voor herkenning en naamsbekendheid. Herhaal dus voor jezelf: online zichtbaarheid is werk. Ook al zit je daar een uur (gericht) voor op Instagram.

Zet het in je agenda

Mijn week zit al zo vol, hoor ik je denken. Waar past dat nog bij? Nou, als een dag 34 uur zou duren zou je hem ook helemaal vol plannen 😉 dus ergens moet je prioriteiten gaan stellen. Wat mij persoonlijk heeft geholpen, was gewoon beginnen met blokken inplannen in mijn agenda met een bepaalde kleur. In die blokken mocht ik niet voor klanten werken, alleen aan mijn bedrijf. Het is nu heel normaal geworden om elke maandagochtend aan mijn website, mijn blogs en sociale media ideeën te werken. Weet je wat ook fijn was? Ik zag dat ik een veel realistischere planning maakte voor de rest van de week en dat gaf me rust. Ook ging ik minder eindeloos scrollen op Instagram, omdat ik veel gerichter bezig was met wat ik wilde delen. Dat dichtte voor mij een groot tijdlek.

Hergebruik oude content

Het scheelt een hoop tijd als je oude content hergebruikt of herschrijft. Je hoeft namelijk niet constant nieuwe dingen te delen. Jouw volgers zien niet elke post, story of blog en er haken ook mensen af of er komen nieuwe mensen bij. Of misschien deelde je een jaar geleden iets wat een bepaald persoon op dat moment niet aansprak maar wat nu ontzettend relevant is. Waar kun je naar kijken? Dit kunnen oude blogs of nieuwsbrieven zijn maar ook oude stories, oude Linked-In berichten of dingen die je op je website vertelt.

Sneller nieuwe content verzinnen

Je krijgt vast regelmatig vragen van volgers, klanten, familie, vrienden of kennissen over je vak. Schrijf die eens op en probeer er thema’s in te zien. Grote kans dat je zo maar een paar maanden aan content hebt als je elke vraag en deelvraag beantwoord. Kun je wel wat nieuwe input gebruiken, stel dan eens een vraag met een poll in je Instagram Stories. Er zijn ook een aantal onderwerpen die je elke keer opnieuw kunt invullen en delen. Voorbeelden hiervan zijn: reviews, behind the scenes, een weetje over jou, projecten waar je deze maand aan werkt, je kennis delen of afgeronde interieurprojecten en jouw proces daarin.

Tip: vraag aan elke klant die je hebt geholpen waar ze tegenaan liepen voordat ze jou inhuurden. Daar kun je vast een aantal dingen over vertellen.

Uitbesteden

Mocht je echt overlopen en geen ruimte kunnen maken, is het dan een idee om iets uit te besteden? Ik heb de volgende dingen geprobeerd in mijn zoektocht naar meer rust en focus:

  • iemand die uit mijn naam op Instagram interessante accounts ging volgen en comments ging plaatsen
  • een maandelijkse contentkalender met elke week specifieke thema’s en onderwerpen op basis van mijn ideale klant
  • verschillende tekstschrijvers geprobeerd voor het schrijven van mijn blogs

Het enige wat ik prettig vond was de contentkalender, de rest paste niet bij mij. Mijn persoonlijkheid en visie kan nooit 100% door een ander geschreven worden, vind ik. Het beste kun je verschillende dingen uitproberen, voelen of het voor je werkt en van daaruit weer verder kijken. Trial and error werkt het beste.

Je las een blogpost van Chiela van Meerwijk, interieurfotograaf & brandingspecialist. Wil je als interieurontwerper laten zien wat je in huis hebt met goed beeld, branding & strategie? Dan heb ik een mooi aanbod voor je:

  • interieurfotografie — om potentiële klanten te verleiden met schitterende foto’s van je werk;
  • brandingfotografie — voor een sterk, persoonlijk merk en klanten die beter bij je passen;
  • brandingtraject — als je van je bedrijf een merk wil maken die staat als een huis;
  • visuele strategie — als je jouw online imago wil verbeteren en moeitelozer zichtbaar zijn.

Meer over mij lezen, zodat je al een hoop weet voordat we gaan samenwerken? Ook goed!

Lees ook