Doe dit niet als je een interieurfotograaf inschakelt

Het is best spannend als je afgeronde interieurproject vastgelegd wordt door een professioneel fotograaf. Je wil natuurlijk het optimale resultaat halen uit zo’n shoot. Maar hoe gaat het nou precies in zijn werk en waar moet je op letten? Ik deel vier dingen die je beter niet kunt doen als je een interieurfotograaf inschakelt.

Vier veel voorkomende vergissingen wanneer je een interieurfotograaf inschakelt

Als fotograaf ben ik gespecialiseerd in het vastleggen van interieurprojecten. Door mijn ervaring weet ik inmiddels goed wat een fijne werkroutine is en hoe ik samen met mijn klanten de beste resultaten bereik. Van tevoren bespreek ik altijd een aantal punten die ze vooral niet moeten doen als we aan de slag gaan.

1. Verwachten dat we zo klaar zijn

Interieurfotografie en fotostyling kosten aardig wat tijd en aandacht. Voor elke afzonderlijke foto die gemaakt wordt, kijk ik naar de beste compositie, lijnenspel en lichtval. Ik stel mijn camera in, stel mijn statief af, en zorg dat elk beeld goed gestyled is voor de hoek die ik gekozen heb. Soms maak ik 7 foto’s met verschillende belichtingen zodat ik die in de nabewerking over elkaar heen kan leggen. Als er te veel spullen in beeld staan, worden die weggehaald, of opnieuw gestyled tot het een mooi geheel vormt. Ik kan maar één keer een mooi verhaal vertellen met een reportage en daarom zijn de details zo belangrijk. Sommige foto’s kosten een aantal seconden om te maken, maar er zijn ook foto’s die een kwartier kosten.

Vergeet daarbij ook niet dat we ook met jouw opdrachtgevers te maken hebben. Meestal gaan we even kort met jouw klant zitten voordat we aan het werk gaan. Ze laten ons trots zien hoe het huis geworden is, maken koffie en vertellen waar ze zijn als we ze nodig hebben. Dit zijn allemaal onderdelen die ik meeneem in mijn planning. Een interieurfotograaf inschakelen kan dus best wel wat tijd kosten.

2. Spullen opruimen tijdens de shoot

Voordat we beginnen met shooten, geef ik altijd aan bij de eigenaren dat we spullen gaan verplaatsen voor de foto’s en dat we die natuurlijk netjes terugzetten. Tijdens de shoot heb ik een bepaalde volgorde die ik handig vind om aan te houden. Ik maak dan eerst alle overzichtfoto’s (waar meer van de ruimte/omgeving op de foto staat) en daarna wissel ik van lens en maak ik alle detailfoto’s.

Ik heb regelmatig meegemaakt dat de bewoners of mijn klant al begonnen met alles weer op zijn plek zetten terwijl de detailfoto’s nog niet gemaakt waren. Dat is geen ramp, maar het kost wel meer tijd. De styling moet dan immers twee keer gedaan worden. Ik let ook op in welke volgorde we de ruimtes het beste kunnen doen. Willen de bewoners op tijd lunchen, dan doen we eerst de keuken en eventueel ook gelijk de detailfoto’s van de keuken. Over het algemeen raad ik altijd aan om de bewoners zo veel mogelijk plannen buiten de deur te laten maken, zodat wij de ruimte hebben om efficiënt te werken en schuiven.

3. Geen of verkeerde credits geven

Yes, de foto’s zijn eindelijk binnen! Natuurlijk ga je deze zo snel mogelijk in de portfolio pagina van je website toevoegen en delen op social media. Fotografen vinden het niet alleen fijn dat zij vermeld worden als een tag bij je foto, maar het is zelfs ook wettelijk verplicht om dit te doen. Dit geldt voor alle beelden die je gebruikt, bijvoorbeeld van Pinterest of bij het reposten op Instagram. Vraag waar mogelijk ook altijd toestemming aan de maker. Er kunnen uiteraard dingen afgesproken worden, zoals het afkopen van naamsvermelding. Hierbij betaal je de fotograaf meer, en hoef je je geen zorgen meer te maken over het taggen of benoemen onder elke foto. 

Wanneer er niks van tevoren afgesproken is, hoort een maker altijd genoemd te worden. Gewoon ergens tussen je hashtags, of onderaan je verhaal, of als getagd persoon. Je hoeft er geen hele teksten aan te wijden. Dit is niet zo zeer bedoeld als reclamezuil, maar meer als een voetnoot zoals in een bronnenlijst van een boek. Natuurlijk kun je het een keer vergeten, dat is menselijk. Daar zit ik niet als een agent bovenop. Een verkeerde tag, foute spelling of een verkeerde uitleg van de werkzaamheden zal ik je wel altijd laten aanpassen.

4. Foto’s doorsturen naar anderen

Het is best saai om algemene voorwaarden helemaal door te lezen, en ik kan me dan ook voorstellen dat dit onderdeel je ontgaat. Maar als je voor een fotoshoot betaalt, wordt je geen eigenaar van de foto’s. Ook mag je geen foto’s naar andere partijen sturen, behalve naar je klant als bedankje voor de shoot. Deze mogen zij alleen privé gebruiken. Jij krijgt een gebruiksrecht om de foto’s commercieel in te zetten om reclame voor jouw bedrijf te maken. 

Nu komt het weleens voor dat er meerdere partijen interesse hebben in de foto’s. Stel: een meubelmaker ziet zijn mooie maatkast op de foto staan, of een designmerk ziet dat jij hun stoel in je interieurontwerp hebt gebruikt en wil die foto hebben. Dan kunnen ze een licentie afsluiten voor het gebruik van die foto’s. Zij maken dan immers ook reclame met deze beelden, en zetten deze zakelijk in om te laten zien wat zij voor mooie dingen hebben gemaakt. Dat is niet gratis. Zij hebben tenslotte geen kosten aan het inhuren van een fotograaf, stylist of content creator.

Hoe zit het nou als jij met een andere partij, of meerdere partijen mij 1x wil inhuren en dat alle partijen mijn foto’s mogen gebruiken? Dan kan er voor elke partij een licentie op de factuur gezet worden, zodat iedereen voor het gebruiksrecht van de beelden betaalt. De factuur mag dan gedeeld worden, zodat het voor alle partijen voordeliger is dan zelf een fotograaf inhuren of losse foto’s aankopen.

Het is fijn om vooraf al te weten welke dingen je beter niet kan doen als je een interieurfotograaf inschakelt. Zo weet je nog beter hoe alles in zijn werk gaat als we samen aan de slag gaan. Ook voorkom je dat je voor vervelende verrassingen, zoals het foutief delen van foto’s, komt te staan.

Wil je weten wat je juist wel moet doen en wil je graag een interieurfotograaf inschakelen voor jouw project? Dan lijkt het me heel leuk om samen eens een digitaal kopje koffie te drinken

Je las een blogpost van Chiela van Meerwijk, interieurfotograaf & brandingspecialist. Wil je als interieurontwerper laten zien wat je in huis hebt met goed beeld, branding & strategie? Dan heb ik een mooi aanbod voor je:

  • interieurfotografie — om potentiële klanten te verleiden met schitterende foto’s van je werk;
  • brandingfotografie — voor een sterk, persoonlijk merk en klanten die beter bij je passen;
  • brandingtraject — als je van je bedrijf een merk wil maken die staat als een huis;
  • visuele strategie — als je jouw online imago wil verbeteren en moeitelozer zichtbaar zijn.

Meer over mij lezen, zodat je al een hoop weet voordat we gaan samenwerken? Ook goed!

Lees ook