10 social media post ideeën voor interieurontwerpers

Als ik aan interieurontwerpers vraag wat ze het lastigst vinden aan online zichtbaar zijn, hoor ik 9 van de 10 keer dat ze niet weten wat ze moeten posten. Hoe blijf je nou interessant, origineel en vooral authentiek?

Dat is ook lastig. Toch kun je het jezelf makkelijk maken door een aantal terugkerende thema’s aan te houden. Ik geef je 10 social media post ideeën die je gelijk kunt gebruiken en die je in allerlei vormen kunt gieten (een post, artikel, blog, story of video).

Een dag in je leven

Door een kijkje in je leven te geven, werk je aan ‘know, like, trust’. Iemand komt je bij toeval tegen en denkt: hey leuk, die ga ik volgen. Daarna begint iemand je leuk te vinden of een klik te voelen. Op het moment dat er vertrouwen opgebouwd is zou het zomaar kunnen dat diegene klant bij je wordt. Maar hoe kan iemand je leuk vinden en gaan vertrouwen als je alleen maar af en toe een plaatje van je werk deelt? Juist door meer van jou, je werkproces, je werkplek, je kantoorhond of je (gekke) gewoontes te laten zien, ontstaat er ruimte bij de kijker om wel of geen klik te voelen. Je kunt bij zo’n dag in je leven ook laten zien welke kennis je allemaal in huis hebt. Misschien werk je die dag wel aan een uitgebreid lichtplan of aan een plattegrond die je met de hand tekent en inkleurt. Allemaal details die jou uniek maken en voor een verrassingseffect of een gunfactor zorgen.

Voor- en na

De klassieke voor- en na-foto blijft ontzettend populair. Het heeft ook iets bevredigends als je een saaie ruimte omgetoverd ziet worden tot een prachtig, samenhangend plaatje. Zorg dus dat je altijd een voor-foto of -video maakt als je met een project begint, en dat je achteraf een paar foto’s of video’s met hetzelfde standpunt maakt. Makkelijk om te doen en altijd een succes!

Een interieurprobleem oplossen

Waarschijnlijk zijn er al tientallen mensen bij je gekomen, of dat nou klanten zijn of vrienden, familie en collega’s, met een interieurprobleem. Maak eens een verhaal van zo’n probleem (desnoods met een verzonnen personage) en deel jouw kijk en advies voor dit probleem. Je laat daarmee zien dat je een expert bent in je werk, maar ook dat je niet bang bent om wat kennis te delen. Wees niet bang dat mensen jou niet meer nodig hebben als je ‘alles al weggeeft’, want dit is niet waar. Ze zullen nog tegen allerlei dingen aanlopen na het lezen van jouw bijdrage en dan denken: “misschien kan ik beter hulp inschakelen, want hier komt wel veel bij kijken”.

Kiezen tussen moodboards

Mensen vinden het altijd leuk om hun mening te geven. Door ze mee te laten kijken naar verschillende indelingen van een woonkamer, kleuren in een moodboard of type hanglampen voor boven een eettafel, hebben ze het gevoel dat jij benaderbaar bent en je laat indirect zien dat jij een goede kijk hebt op plattegronden, kleuren of armaturen.

Terugkerende vragen beantwoorden

Ongemerkt krijg je best veel vragen van mensen in DM’s, appjes, tijdens een interieurproject of van familie en vrienden over interieur of jouw werk. Probeer deze eens ergens bij te houden en te groeperen, zodat je vragen die regelmatig terugkeren kunt beantwoorden op social media.

Praktische tips voor het interieur van je doelgroep

Mensen vinden het erg leuk om tips te krijgen van een professional. Maak het onderwerp niet te breed. Kies elke keer een heel specifiek onderwerp om een tip over te delen, bijvoorbeeld: “3 verftips om een kamer breder te laten lijken”.

Interieurontwikkelingen waar je blij van wordt

Hier kun je inspiratie van andere platformen delen (vraag wel altijd toestemming), foto’s van een nieuwe collectie of een nieuw merk, of laten zien en vertellen hoe jij een ontwikkeling of langdurige trend toe hebt gepast in jouw huis of laatste interieurproject. Ook een leuk onderwerp: neem je volger mee in waar een bepaalde ontwikkeling vandaan is gekomen.

Fouten waar je lezer van kan leren

Dit klinkt heel negatief, maar het triggert enorm. Titels als: “Maak jij deze drie interieurfouten?” zorgen er voor dat mensen snel gaan kijken of zij dit niet per ongeluk verkeerd doen.

Jouw professionele mening delen

Door je mening te delen over bepaalde ontwikkelingen, trends of dingen die je opvallend vind in de interieurwereld, laat je zien waar jij voor staat. Zo kunnen mensen inschatten of jij wel of juist niet iemand bent die ze verder kan helpen. Wees niet bang dat je iemand tegen de haren strijkt, want mensen die door jouw post afhaken zouden toch geen fijne klant zijn, aangezien jullie niet op een lijn liggen.

Interview met partners

Je werkt vast met een fijn team samen van interieurbouwers, schilders, bepaalde winkels of merken. Vertel eens meer over deze partijen. Bijvoorbeeld hoe jullie samen tot een beter eindresultaat komen, of hoe jullie met een project starten. Je kunt ze ook een paar interessante vragen stellen en deze delen in een post, waarin je ook tips terug kan laten komen voor de lezer.

Succes met het maken van je volgende post! Leuk als je mij laat weten hoe het ging en of je wat aan mijn tips had.

Je las een blogpost van Chiela van Meerwijk, interieurfotograaf & brandingspecialist. Wil je als interieurontwerper laten zien wat je in huis hebt met goed beeld, branding & strategie? Dan heb ik een mooi aanbod voor je:

  • interieurfotografie — om potentiële klanten te verleiden met schitterende foto’s van je werk;
  • brandingfotografie — voor een sterk, persoonlijk merk en klanten die beter bij je passen;
  • brandingtraject — als je van je bedrijf een merk wil maken die staat als een huis;
  • visuele strategie — als je jouw online imago wil verbeteren en moeitelozer zichtbaar zijn.

Meer over mij lezen, zodat je al een hoop weet voordat we gaan samenwerken? Ook goed!

Lees ook