Professionele interieurfotografie in combinatie met fotostyling vormen een ontzettend krachtige combinatie die niet alleen de aandacht trekt, maar ook kijkers vertrouwen in jou geeft en overtuigt om met jou als ontwerper samen te werken.
Hoe dit werkt? Ik geef je 10 voorbeelden.
Fotografie
- Professionele uitstraling: Hoogwaardige interieurfoto’s tonen professionaliteit en laten zien dat jij je bedrijf serieus neemt, wat vertrouwen opwekt bij potentiële klanten. Wanneer de fotografiestijl overal hetzelfde is, geeft dit nog meer vertrouwen, want het laat zien dat jij weet hoe je eenheid moet creëren.
- Inspiratie: Aantrekkelijke foto’s prikkelen de verbeelding, waardoor mensen deze willen opslaan voor hun volgende project. Pluspunten als ze later door hun inspiratiebord bladeren en gelijk contact met je op kunnen nemen, omdat je vaker terugkomt.
- Ruimtelijke beleving: Foto’s kunnen de kijker laten ‘voelen’ hoe een ruimte aanvoelt en hoe dat in hun huis zou kunnen werken.
- Vertrouwen: Goed geschoten interieurfotografie benadrukt de ontwerpvaardigheden en esthetische gevoeligheid van de ontwerper.
Het standpunt van deze foto is alsof je zelf achter het aanrecht staat, je keuken inkijkt en geniet van de eenheid en de rust. Zo kan de kijker zich voorstellen hoe het is om met jou samen te werken voor hun eigen woning en zich daarna zo vervuld te voelen.
Afstyling en fotostyling
- Het verhaal: Styling benadrukt de functionaliteit van een ruimte en de levensstijl van de bewoners. Een bos bloemen die nog afgesneden moet worden op het aanrecht, een vers brood, een roman op het nachtkastje. Het zijn allemaal huiselijke elementen die de kijker de foto in trekken.
- Warm en uitnodigend: Goede styling zorgt voor een uitnodigende sfeer op een foto. Je wil misschien een zo echt mogelijke situatie laten zien, maar de foto wordt niet bepaald beter met oude kussens op de bank, een kale vensterbank of een volle kinderspeelhoek.
- Beïnvloeding: Als jij weet welke merken jouw ideale klant belangrijk vindt, dan kun je zorgen dat je deze tijdens een fotoshoot terug laat komen. Een vaas van H&M Home trekt een ander publiek aan dan een Seletti exemplaar.
- Persoonlijkheid: Het toevoegen van persoonlijke details en decor laten zien dat de mensen die er wonen centraal staan in jouw ontwerpen. Je ontwerpt geen showrooms.
- De “wauw” factor: Soms voegt bepaalde kunst of decoratie een vleugje drama toe dat de aandacht van potentiële klanten trekt. Wanneer de fotoshoot klaar is, zou het zomaar kunnen zijn dat jouw klant deze graag wil houden en dat jij er een commissie aan overhoudt.
Deze open kast stond helemaal vol. En op de foto werd dat veel te druk. De interieurontwerper en ik hebben de hele kast leeg gehaald en alles opnieuw ingedeeld met zowel eigen spullen van de bewoners als meegenomen styling items. Alle foto’s van de woonkamer zijn hierdoor 10x beter geworden.
Wist je dit en pas je dit ook toe in het fotograferen van je ontwerpen?