Waarom is een sterke merkbelofte belangrijk voor je interieurbedrijf?

Een merkbelofte is de belofte die je doet aan je klanten over wat ze kunnen verwachten wanneer ze voor jouw diensten kiezen. In het geval van interieurontwerp gaat het niet alleen om het eindresultaat van je ontwerpen, maar ook om de ervaring die je klanten zullen hebben gedurende het hele proces.

Als zelfstandig interieurontwerper ben je niet alleen bezig met het creëren van fijne ruimtes; je bouwt een professioneel merk op. We weten allemaal dat jouw werk veel meer is dan kleuren kiezen en meubels plaatsen. Het is een vak, een kunst, een expressie van jouw stijl en visie.

Maar hoe breng je dat over naar je klanten? Hoe zorg je ervoor dat jouw unieke benadering opvalt in een overvolle markt? Dat is waar een merkbelofte om de hoek komt kijken. Een goede merkbelofte is niet alleen een slogan; het is een belofte aan je klanten en een leidraad voor jou. In deze blog gaan we dieper in op waarom een sterke merkbelofte zo essentieel is en hoe je deze kunt versterken.

Wat is een merkbelofte?

Een merkbelofte is een statement dat de kernwaarden, doelen en beloften van je bedrijf weerspiegelt. Het is de belofte die je doet aan je klanten over wat ze kunnen verwachten wanneer ze voor jouw diensten kiezen. In het geval van interieurontwerp gaat het niet alleen om het eindresultaat van je ontwerpen, maar ook om de ervaring die je klanten zullen hebben gedurende het hele proces.

Een voorbeeld van een merkbelofte kan zijn: Bij Interieurstudio X omarmen we de kracht van de natuur om tijdloze, duurzame en inspirerende interieurs te creëren. Onze toewijding aan duurzame materialen, energiebesparende oplossingen en biophilic design zorgt ervoor dat jouw leefruimte niet alleen mooi is, maar ook een gezonde en ondersteunende omgeving biedt.

Het mooie van zo’n merkbelofte is dat je hiermee klanten aantrekt die dit zoeken en belangrijk vinden, maar ook klanten afstoot die dit niet willen. Zo komen er veel beter passende klanten op je pad.

Hoe bouw je aan je merkbelofte?

1. Identificeer je waarden

Denk na over wat jou drijft als ontwerper. Zijn het duurzaamheid, functionaliteit, of juist artistieke vrijheid? Het is als het samenstellen van een moodboard, maar dan voor je bedrijf. Graaf diep en ontdek wat voor jou écht belangrijk is.

Tip: Vraag jezelf af welk project je ‘s ochtends uit bed liet springen om eraan te werken. Neem de tijd om diep in je bedrijf te duiken en de waarden te identificeren die voor jou het belangrijkst zijn. Stel jezelf vragen zoals: Wat maakt mijn aanpak uniek? Wat drijft mij? Welke ontwerpaspecten vind ik belangrijk?

2. Ken je doelgroep

Natuurlijk ontwerp je voor mensen. Mensenkennis, en specifiek kennis over je eigen doelgroep is daarin heel handig. Onderzoek je huidige klanten en ideale doelgroep. Wat willen ze? Wat drijft hen? Begrijp hun smaak en verwachtingen. Het draait niet alleen om wat jij mooi vindt, maar ook om wat hen aanspreekt.

Tip: Maak persona’s van je ideale klanten, zodat je een gezicht hebt bij de mensen voor wie je ontwerpt. Voer onderzoek uit naar je huidige klanten en ideale doelgroep, bijvoorbeeld door een Instagram story met antwoordsticker, of een poll. Wat zoeken ze en wat verwachten ze van een interieurontwerper? Niet alleen weet je zo beter voor wie je ontwerpt, maar je kunt ook content gaan schrijven alsof je tegen deze persoon praat.

3. Houd het eenvoudig

Oké, nu heb je je waarden en je doelgroep helder. Maar hoe breng je dat over? Simpel. Houd het kort en pakkend. Als mensen jouw merkbelofte horen, moeten ze denken: “Ja, dat is precies wat ik zoek!”

Tip: Betrek vrienden, familie of zelfs enkele van je klanten bij het formuleren van je merkbelofte. Frisse perspectieven kunnen het verschil maken. Zorg ervoor dat je jouw kernwaarden erin verwerkt en dat het duidelijk is wat je kunt betekenen als interieurontwerper.

4. Wees authentiek

Jij bent uniek, en dat moet doorklinken in je merkbelofte. Als duurzaamheid voor jou belangrijk is, laat dat dan doorklinken in alles. Van de materialen die je kiest tot hoe je je bedrijf runt. Authentiek zijn vergroot niet alleen je geloofwaardigheid, maar maakt je ook onvergetelijk.

Tip: Vraag jezelf af wat jou anders maakt dan andere ontwerpers. En misschien doe je niet persé iets anders dan jouw concurrent. Jij bent altijd het unieke onderdeel, of het nou in je manier van werken is of je manier van doen. Mensen kiezen uiteindelijk voor een klik met jou.

5. Communiceer consistent

Je hebt nu een merkbelofte op papier. Nu is het tijd om het overal in door te voeren. Consistentie is de sleutel. Je merkbelofte moet als een rode draad door al je communicatie lopen. Het vergroot niet alleen de herkenning, maar versterkt ook het vertrouwen.

Tip: Zodra je je merkbelofte hebt geformuleerd, integreer deze dan consequent in al je communicatiekanalen. Op je website, op sociale media, in de foto’s die je deelt en zelfs DM’s die je beantwoord of ontmoetingen met klanten, zorg ervoor dat je belofte altijd consistent naar voren komt. Dit kan zijn in bepaalde woorden die je gebruikt, de projecten die je kiest om te fotograferen, je huisstijl kleuren, noem maar op.

Met branding vul je jouw merkbelofte verder aan, zoals je kunt lezen in mijn blog: https://chiela.nl/wat-is-branding-voor-een-interieurontwerper/

Met deze stappen ontwikkel jij een merkbelofte die niet alleen voor jou, maar ook voor je klanten betekenisvol is. Het is fijn om een duidelijke basis te hebben in je bedrijf, net zoals wanneer je start met een nieuw ontwerpproject. Een merkbelofte is niet statisch, hij groeit met je mee. Blijf luisteren naar feedback, voel aan of het voor je werkt, en pas aan waar nodig 🙂

Je las een blogpost van Chiela van Meerwijk, interieurfotograaf & brandingspecialist. Wil je als interieurontwerper laten zien wat je in huis hebt met goed beeld, branding & strategie? Dan heb ik een mooi aanbod voor je:

  • interieurfotografie — om potentiële klanten te verleiden met schitterende foto’s van je werk;
  • brandingfotografie — voor een sterk, persoonlijk merk en klanten die beter bij je passen;
  • brandingtraject — als je van je bedrijf een merk wil maken die staat als een huis;
  • visuele strategie — als je jouw online imago wil verbeteren en moeitelozer zichtbaar zijn.

Meer over mij lezen, zodat je al een hoop weet voordat we gaan samenwerken? Ook goed!

Lees ook