Vraag foto’s en video’s van de huidige situatie
Je hebt niet altijd het project gezien voordat je erheen gaat voor een interieurshoot. Vraag altijd recente foto’s en video’s aan een klant, of nog beter, ga er zelf langs. Je kunt dan goed inschatten of het project af genoeg is of dat er toch nog dingen gedaan moeten worden waar niet omheen gefotografeerd kan worden. Het kan zijn dat bepaalde dingen vertraging opgelopen hebben of dat er bijvoorbeeld nog helemaal geen kleed in de kamer ligt. Het zou zonde zijn om het onaf te fotograferen.
Neem zelf stylingspullen mee
Ga even terug naar het moment dat je het ontwerp presenteerde aan je klant. Welke elementen hebben zij uiteindelijk toch niet uitgevoerd maar maken in jouw ogen het interieur wel een geheel? Kijk of je die elementen ergens kunt huren of lenen voor een shoot. Verder kun je ook andere styling meenemen die het plaatje afmaken, zoals mooie planten, vazen, interieurboeken of kunst. Je kunt ook subtiel jouw handtekening toevoegen in de foto’s door bepaalde stylingspullen of kleuren neer te zetten.
Tip: ga een samenwerking aan met een woonwinkel, en spreek af dat je de spullen aan de klant presenteert na de shoot. Vaak willen ze dan toch een aantal spullen kopen.
Licht je klant goed in
Wanneer je toestemming vraagt om een afgerond project te mogen fotograferen, leg dan altijd kort uit hoe het in zijn werk gaat. Bijvoorbeeld dat het niet in een kwartiertje klaar is, dat de foto’s op sociale media komen en dat zij deze foto’s niet zomaar mogen doorsturen naar andere bedrijven. Hoe beter zij voorbereid zijn, hoe minder kans op teleurstelling achteraf. Je wil niet dat je klant schrikt als ze horen dat de foto’s online gedeeld worden en dat zij daar eigenlijk niet blij mee zijn.
Regel fotostyling voor karakter in de foto’s
Fotostyling is het toevoegen van elementen in de foto die ervoor zorgen dat het huis er bewoond uitziet. Dit kan zijn een mooie jas of paar schoenen, fotogeniek eten en drinken, mooie boeken of hobbyspullen. Deels kun je daarvoor op zoek in het huis van je klant, maar het is zeker ook handig om zelf wat mee te nemen. Door deze subtiel in foto’s terug te laten komen, kan de kijker zich nog beter voorstellen hoe het zou zijn als zij in jouw interieurontwerp zouden wonen. Bedenk voor de juiste fotostyling wat jouw klanten je vertelt hebben tijdens de intake en gedurende het project. Wat doen ze graag als ze thuis zijn? Wat is hun favoriete plekje? Gebruik deze kennis om de foto’s nog meer karakter te geven.
Maak voldoende ruimte vrij in je agenda
Een interieurshoot kost meer tijd dan je zou denken. Je moet vooraf de benodigde spullen regelen en ophalen. Dan kom je aan en heb je even een gesprekje met je klant. Ze bieden je koffie aan en vertellen trots hoe blij ze zijn met het resultaat. Je kunt nooit gelijk aan de slag 😉 Daarna ga je de woning stylen en fotograferen, dit kost makkelijk een paar uur. Dan neem je je klant mee door de gestylede ruimtes en zullen ze altijd wat vragen stellen of advies vragen, en waarschijnlijk willen ze dan wat styling overnemen. Daarna moet alles weer terug in de dozen en kratten en moet de auto ingeladen worden. Op een of andere manier is dat altijd lastiger dan voor de shoot. En dan moeten de spullen weer teruggebracht worden. Zorg dat je genoeg ruimte vrij maakt voor jezelf zodat dit geen stress en haast klusje wordt. Je wil goed gefocust zijn voor een shootdag, want als het goed is ga je deze foto’s nog jaren gebruiken.
Wil je meer weten over een interieurshoot? Laten we dan een online kopje koffie drinken.