6 keuzes die zorgen dat de uitstraling van je interieurbedrijf geen eenheid vormt

Eenheid in alles wat je deelt is voor veel interieurontwerpers een uitdaging. Daarom schrijf ik in deze blog over het creëren van meer eenheid in je huisstijl, fotografie en branding.

Geen duidelijke huisstijl hanteren

Je huisstijl is de visuele fundering van je uitstraling als bedrijf. Wanneer jij dus overal maar wat doet qua kleuren, lettertypes en die leuke nieuwe template die je op Canva gevonden hebt, dan is de kans groot dat iemand naar je content kijkt en denkt: wat een rommeltje. Als mensen onrustig worden van de content die je deelt, dan gaan ze je niet inhuren om hun interieur een geheel te maken. Want dan geloven ze niet dat jij de persoon bent die dat in de vingers heeft.

Je bent er nog niet door alleen je logo te gebruiken. Wanneer je overal consistent jouw lettertypes, kleuren, vormen/elementen, de algemene sfeer en plaatsing van elementen uit je huisstijl gebruikt, laat je zien dat je weet waar je het over hebt en hoe je jouw bedrijf neer moet zetten. Dat wekt vertrouwen op. Daarnaast val je op (als je het goed doet) en zet je een herkenbaar merk neer.

Niet kritisch zijn in de projecten die je deelt

Yes, je hebt een nieuw interieurproject opgeleverd en je klant is ontzettend blij. Maar hoe blij ben je zelf? Is de woonstijl helemaal in jouw straatje? Zijn de grote elementen van het ontwerp naar je wens afgewerkt (de verfkeuzes, grote meubelen, armaturen, maatwerk)? Wanneer je niet 100% ja kunt antwoorden, laat dan het ontwerp lekker voor wat het is en deel het niet op je portfolio en je socials. Niet alles hoeft erop. Alles wat jij deelt, daar krijg je meer van. Wil je dus niet nog meer landelijke projecten, deel dan ook niet dat landelijke project die je hebt gedaan. Dat is meer voor jezelf, om ervaring op te doen, te kijken wat je wel en niet wil en natuurlijk voor de omzet van je bedrijf. Maar jouw socials en website? Daar komen de projecten die jouw droomklant gaan aantrekken.

Niks aanpassen tijdens een shoot

Dat fantastische project gaat eindelijk gefotografeerd worden. De bewoners zijn enthousiast, jij bent enthousiast. Maar een afgerond project in jouw presentatieboek is bijna nooit het afgeronde project dat je gaat aantreffen in het echt. Natuurlijk wordt er in jouw ontwerpen geleefd. Maar je mag hier best wat invloed op uitoefenen en soms zelfs gestileerde rommel van maken 😉

Er zijn altijd wel wat dingetjes die net wat meer in lijn afgestyled kunnen worden, items of kleuren die jij voor ogen had kunnen subtiel toegevoegd. En een beetje leven in de foto kan ook geen kwaad.

Leven in de foto kan in de vorm van fotogeniek eten of drinken, bloemen en planten en andere zaken die jij echt in het project vind passen maar niet voldoende aanwezig zijn. Maar kan ook zijn dat de hobby’s van jouw klant die meer naar voren mogen komen, en persoonlijke items die een rol in de foto mogen krijgen. Daarnaast kun je kleine easter eggs toevoegen waardoor de kijker ziet dat het ontwerp van jouw hand is. Ook kun je jouw klant vragen om (onherkenbaar) een rol te spelen in beeld, bijvoorbeeld door op de achtergrond in de keuken te staan als ze van koken houden. Zo maak je jouw reportage veel verhalender.

Verschillende filters of fotografen gebruiken

Elke fotograaf heeft zijn eigen stijl. Ook jij, wanneer je zelf foto’s van je projecten maakt. Wanneer je af en toe zelf je afgeronde interieurprojecten fotografeert en met een interieurfotograaf samenwerkt (of meerdere fotografen), heb je dus een ratjetoe aan stijlen. Ook wanneer je steeds een nieuwe filter gebruikt, die je op dat moment mooi vind, zet je daarmee een totaal andere sfeer neer als je vorige beelden. Dit komt rommelig en niet professioneel over.

Kies daarom voor 1 persoon die fotografeert en voor 1 soort nabewerking die je overal terug laat komen en die aansluit op de rest van je huisstijl. Heb je hele harde contrasten in je huisstijl? Dan mogen de foto’s ook wat hardere contrasten hebben. Heb je een rustige huisstijl? Houd dan de foto ook rustig in de nabewerking.

Je tone of voice aanpassen aan het medium

Is jouw schrijfstijl super formeel op je website en op LinkedIn, heel amicaal op Facebook en heel trendy op Instagram? Dan hebben mensen geen flauw idee wat voor type bedrijf je bent en of ze zich daardoor aangetrokken voelen. Om betrouwbaar over te komen, maar ook om mensen een kans te geven om te kijken of je klant bij je willen worden, gebruik je dus het beste overal dezelfde woorden en schrijfstijl. Daar mag best een beetje pit en humor in zitten, als dat bij je past.

Delen waar je zin in hebt op sociale media

Ja, ik snap dat je trots bent dat je kind een diploma heeft gekregen. Of dat je wil laten zien hoe mooi je vakantiebestemming is. Of dat je een fanatiek sporter bent. Dat zijn dingen die je prima kunt delen in je stories op Instagram, want die verdwijnen weer na 24 uur. Goed juist, want er zit vast iets bij dat herkenbaar is voor je volgers. Maar maak er geen ‘vaste’ post van, die blijft staan op je Instagram, Facebook of LinkedIn account. Behalve als dit actief bijdraagt aan het imago dat je wil neerzetten voor je bedrijf en jezelf als ondernemer.

Nu denk je misschien, maar dat soort dingen deel ik nooit. Ook met andere random content kun je de mist in gaan, omdat jouw volger dit niet verwacht en hier ook geen interesse in heeft. Bedenk: wat draagt bij aan een fijne experience op mijn sociale media, maar is ook herkenbaar en in lijn met de dingen die ik vaker deel? Is deze post informatief, grappig of herkenhaar voor mijn volger, of kan ik dit beter in de familie groepsapp delen?

Je las een blogpost van Chiela van Meerwijk, interieurfotograaf & brandingspecialist. Wil je als interieurontwerper laten zien wat je in huis hebt met goed beeld, branding & strategie? Dan heb ik een mooi aanbod voor je:

  • interieurfotografie — om potentiële klanten te verleiden met schitterende foto’s van je werk;
  • brandingfotografie — voor een sterk, persoonlijk merk en klanten die beter bij je passen;
  • brandingtraject — als je van je bedrijf een merk wil maken die staat als een huis;
  • visuele strategie — als je jouw online imago wil verbeteren en moeitelozer zichtbaar zijn.

Meer over mij lezen, zodat je al een hoop weet voordat we gaan samenwerken? Ook goed!

Lees ook