Het eerste wat je je af moet vragen is: waar zit jouw ideale klant graag? Waar zoeken ze eventueel naar wooninspiratie, of naar jouw dienst? Als jij zelf fan bent van Facebook, maar je klanten zitten daar nooit op, dan heeft het geen zin om daar tijd in te steken. Ik ga hieronder in op een aantal platformen en hoe je ze kunt inzetten als interieurontwerper.
Hoe wordt het platform gebruikt
Dit is een van de meest gebruikte platformen door particulieren om interieurinspiratie te zoeken en een nog altijd groeiend medium. Waar het eerst om de super perfecte plaatjes ging, is het nu een mix geworden van foto’s, video’s, stories en netwerken.
De aandacht gaat hier steeds meer naar video en snelle ‘snackable’ content, die ook snel weer weg is. De aandachtspanne is laag en om een goed bereik te houden helpt het om alle features te gebruiken die Instagram uitrolt.
Leeftijdgroep
De grootste groep gebruikers zijn twintigers en dertigers, maar het wordt ook steeds populairder bij de 50 plussers.
Strategie
Het is een laagdrempelige manier om een merkbeleving op te bouwen en te zorgen dat mensen het leuk vinden om je te volgen. Ze krijgen verschillende inkijkjes in jouw bedrijf. Zowel de mooie foto’s van afgeronde projecten in je profiel, als wat jij behind the scenes doet in je stories en interessante tips in korte video’s waarbij ze ook gelijk zien hoe jij als persoon bent en of dat klikt. Instagram hecht veel waarde aan videocontent, dus dat kun je in je voordeel inzetten (daarmee bereik je makkelijk een grote groep mensen).
Hoe wordt het platform gebruikt
Pinterest is zowel een zoekmachine als een social media kanaal. Het is zelfs de derde grootste zoekmachine ter wereld. Het wordt gebruikt om visuele inspiratie te zoeken, en hierbij staat ‘home decor’ in de wereldwijde top 3 van zoekwoorden. Vooral vrouwen zoek hier, naast DIY en outfits, inspiratie voor een nieuwe inrichting. Daar kun jij perfect op inspelen. Het voordeel is dat je content evergreen is. Een pin kan nog jaren later gevonden worden en verdwijnt niet na een paar dagen in de massa.
Leeftijdgroep
De grootste gebruikersgroep zijn vrouwen tussen de 20 en 40 jaar.
Strategie
Een slimme combinatie is bloggen in combinatie met Pinterest, zoals ik zelf doe. Wanneer ik een blog publiceer, maak ik daar ook een pin voor en zorg ik dat wanneer mensen op het geschreven onderwerp zoeken, die pin naar voren komt. Wanneer mensen nieuwsgierig zijn, komen ze naar je website en hopelijk kijken ze dan ook even naar je diensten.
Natuurlijk kun je ook mooie foto’s delen van verschillende ruimtes in een huis (wel toestemming vragen aan de maker van de foto, of je eigen beelden gebruiken!) zodat wanneer iemand zoekt op ‘kantoor aan huis’, ze jouw project tegenkomen. Pins kunnen heel lang gevonden worden en verdwijnen niet zo snel uit beeld, zoals bij bijvoorbeeld Instagram.
YouTube
Hoe wordt het platform gebruikt
Wanneer je op YouTube post, kunnen jouw video’s verschijnen in de zoekresultaten van Google. Dat maakt het een enorm krachtig medium. De video’s die je post zijn evergreen. Dat betekent dat je content nog jaren later goed gevonden kan worden. Je hebt daarmee langdurig bereik.
Leeftijdgroep
De groep tieners is het grootst, maar je kunt hier gebruikers van alle leeftijden bereiken.
Strategie
Op YouTube kun je langere content maken. Bijvoorbeeld: je gaat dieper in op jouw werkwijze, je laat een klant over jou vertellen, je legt het verschil uit tussen een interieurarchitect of een styliste of je laat een dag uit jouw leven zien. Een vlog-stijl doet het dan erg goed afgewisseld met sfeerbeelden.
Over het algemeen komen er mensen op YouTube die ergens naar op zoek zijn. Informatie over een bepaald onderwerp, of ze hebben via een zoekopdracht in Google op een video geklikt. Ze zijn dus bereid om de informatie die je deelt in zich op te nemen en hebben daardoor een langere aandachtspanne dan op bijvoorbeeld TikTok of Instagram, die meer voor de snelle, snackable content is.
Tik Tok
Hoe wordt het platform gebruikt
Ik hoor je denken: ik ga toch niet op Tik Tok tussen de dansende tieners? Het grappige is, zo dacht ik ook. Maar ik heb zelf ondervonden dat het ondertussen een platform is geworden waar mensen hele alledaagse, herkenbare en ontroerende dingen met elkaar delen. En dat het enorm verslavend is. Het is het snelst groeiende platform vanaf 2020 en het is de grootste rivaal van Instagram, die daardoor een kopie heeft gemaakt (Reels).
Leeftijdgroep
Er zitten inderdaad veel tieners en twintigers op TikTok maar ook de doelgroep 35/40+ is opvallend groot. Deze kijken eerst met hun jonge kinderen mee, en raken dan zelf verslaafd aan de app.
Strategie
Het beste is om twee types content te delen. Het delen van hele niche-specifieke informatie: delen van interieurtips, behind the scenes en afgeronde projecten. En het delen van content waarbij je op een bepaalde trend meelift. Gebruik hierin herkenbare en persoonlijke dingen om te delen, of iets grappigs binnen je bedrijf.
Probeer het boeiend te houden. Film geen lange, saaie rondleidingen door een interieur, maar begin met een ‘hook’ door zelf in beeld te komen of een boeiende tekst neer te zetten waardoor je de aandacht vasthoudt, en kom dan in korte tijd met verschillende beelden tot de clue. Dit is ook een hele snelle manier om een personal brand op te bouwen, want mensen zien jouw persoonlijkheid en wat je bezig houdt.
Hoe wordt het platform gebruikt
Op Linked-In zit een behoorlijk brede doelgroep. Het platform wordt gebruikt door professionals om te connecten met andere professionals.
Leeftijdgroep
Iedereen in de werkende leeftijd kun je hier als doelgroep beschouwen: 20-65 jaar.
Strategie
Mensen lezen graag posts en artikelen op Linked-In met interessante informatie. Ook video is steeds belangrijker op dit platform. Iets wat goed werkt, maar wat je wel met mate moet gebruiken zijn polls. Die zorgen voor veel interactie. Je netwerk is het belangrijkst op dit platform. Je ziet namelijk wat jouw netwerk leuk vind, of waar ze op reageren, waardoor je meer leert over je doelgroep dan bij andere sociale media.
Zorg ervoor dat je jouw netwerk laat groeien en ook interactie met dit netwerk onderhoudt, ook al is het niet je doelgroep. Je weet namelijk nooit of die ene consultant die jou een uitnodiging stuurde een vrouw of collega heeft die op zoek is naar een interieurontwerper.
Hoe wordt het platform gebruikt
Nog steeds het grootste sociale media platform, maar op dit moment (2022) begint zowel de populariteit als het dagelijks gebruik van Facebook voor het eerst af te nemen. Ook is het lastiger om op te vallen, door de vele advertenties die tussen de ‘normale’ posts door getoond worden. Of je moet zelf gaan adverteren, maar de vraag is of je er mensen mee lokt of mee wegjaagt. Waarschijnlijk dat laatste.
Leeftijdgroep
De gemiddelde doelgroep op Facebook is 40+.
Strategie
Een slimme zet is het aanmaken van een community, of het volgen van verschillende groepen. Je kunt via andere platformen, of via een eventuele challenge of cursus die je aanbied, mensen informeren dat ze zich in jouw groep kunnen aanmelden en dat je daar dieper in gaat op bepaalde onderwerpen. Het is een mooie plek om te verbinden met je doelgroep en om je kennis te delen.
Als je het slim aanpakt, dan zoek je 2 of 3 platformen en hergebruik je alle content die je deelt binnen die platformen. Bijvoorbeeld: je maakt een reel over een interieurprobleem die speelt bij jouw klanten, je maakt van dat zelfde onderwerp een lange video waarbij je dieper op de details in gaat op YouTube en je schrijft er ook een blog over waar je via Pinterest naartoe wijst. Zo heb je een hele sterke en brede zichtbaarheid en ben je niet afhankelijk van 1 algoritme. Voor elk platform geldt wel: wees consistent. Je hoeft niet elke dag te posten, als er maar een bepaalde regelmaat in zit (dus niet de ene week 3 keer en dan 3 weken niet).
En, heb je al een idee welke kanalen jij gaat inzetten voor je interieurontwerp business?