Mooi project + dure camera ≠ goede interieurfoto

Je project is klaar. De kleuren kloppen, de sfeer is precies zoals je het had bedacht. De klant is tevreden en jij bent trots. En dan wil je natuurlijk goede foto’s maken voor je portfolio, je socials en je website. Je hebt tenslotte een mooi resultaat neergezet, en dat wil je laten zien. Misschien denk je: met een goede camera of de nieuwste iPhone kom ik een heel eind.

Ik snap dat gevoel wel, zeker als creatieve ondernemer. Toen mijn vriend en ik ons huis verbouwden, dacht ik ook dat we het allemaal wel zelf konden. We zijn beiden visueel ingesteld, ik als fotograaf en grafisch ontwerper, hij als analoog fotograaf met oog voor detail. Compositie, kleur, dat zat wel goed.

Totdat we ineens keuzes moesten maken over dingen waar ik nooit bij stil had gestaan. Hoe hoog moeten de stopcontacten? Welke plint past bij de vloer zonder dat het geheel uit balans raakt? En waarom lijkt die zandkleur van de keuken in ander licht opeens zalmkleurig?

We hadden een duidelijk beeld in ons hoofd wat we wel en niet mooi vonden, maar kwamen erachter dat dat niet genoeg is. Een interieur ontwerpen en verbouwen is een vak apart. Net als interieurfotografie.

Waarom een mooie ruimte nog geen mooie foto maakt

Een interieur kan in het echt prachtig zijn, en op beeld volledig zijn kracht verliezen. Soms kijk ik door mijn camera en zie ik iets ontstaan wat in het echt nauwelijks opvalt.

Het heeft alles te maken met de manier waarop je kijkt. Met details waar je normaal misschien overheen kijkt, maar die op beeld ineens alles bepalen. Een scheve kaars, een plant die een verkeerde vorm heeft en het beeld uit balans trekt of hoe het tegenlicht van de tuin het beeld in komt. Maar ook hoe een ruimte in 3D een ruimte in 2D opvult. Staat alles precies achter elkaar, in plaats van mooi verdeeld op de foto? Dan krijg je een rommelig, oninteressant beeld.

Een goede interieurfoto draait niet om techniek en een dure camera. Het draait om gevoel en om details. Dingen die je pas ziet als je het weet en er de tijd voor neemt.

Interieurfotografie is geen kwestie van ‘even klikken’

Tijdens een shoot ben ik constant bezig met kleine dingen. De sfeer klopt misschien al, maar er is altijd iets dat net even beter kan. En dat gaat dan ongeveer zo:

“Deze plant doet z’n best, maar hij gaat toch even uit beeld.”
“Ik heb net twaalf foto’s gemaakt van een stoel terwijl ik onder de salontafel lag. En ja, het was het waard.”
“Die kaars blijft maar scheef staan. Even draaien.”
“Waarom ligt het magazine open op een pagina over rugklachten met precies de verkeerde kleuren?”
“Als we dit tafeltje één centimeter naar links schuiven, klopt het beeld ineens helemaal.”

Je denkt misschien dat het onzin is. Maar ik weet wat het enorme verschil is op beeld. Daarom besteed ik daar als professioneel interieurfotograaf veel aandacht aan.

Wat als de klant jouw ontwerp net iets anders heeft uitgevoerd?

En dan is er nog iets dat veel ontwerpers herkennen, maar waar ze niet graag over praten: je hebt een goed interieurontwerp gemaakt, maar de klant heeft het niet helemaal zo uitgevoerd als jij het voor ogen had.

Misschien is die mooie maatwerk kast vervangen door een standaard oplossing. Of is die statement lamp ingewisseld voor iets budgetvriendelijks. Of is er geen aandacht besteed aan de afstyling, omdat ze de meerwaarde er niet van inzien.

Dat zie en voel je gelijk in een interieurfoto, maar erger nog: het geeft het onbewuste signaal af dat jij genoegen neemt met concessies.

Het betekent niet dat zo’n project geen aandacht verdient, maar het vraagt wel om een andere manier van fotograferen. Soms betekent dat dat we bepaalde hoeken niet op de foto zetten en inzoomen op de hoekjes die wel jouw handtekening hebben. Soms kun je het project met genoeg styling toch jouw visie maken. Maar soms betekent dat dat het project beter niet op de foto kan en gewoon niet hoort in het portfolio wat je neer wil zetten.

Want uiteindelijk wil je met je beelden het soort werk aantrekken dat bij jou past. En daar hoort ook bij dat je laat zien waar jij voor staat, en dat is niet voor half-uitgevoerde projecten.

Styling maakt het verschil – echt

De styling van een interieur in een foto is vaak het eerste wat mensen opvalt, en tegelijk het eerste wat wordt onderschat. Het lijkt net alsof alles al zo stond, maar dat is zelden het geval.

Een groot, volle plant in een keramieken pot straalt iets totaal anders uit dan drie kleine cactusjes op een plank. Een kunstwerk aan de muur doet iets met een ruimte, zeker als het origineel is, met aandacht gekozen. Een generieke poster van een bekende winkel geeft een heel ander gevoel.

Het zijn dat soort details die bepalen of een interieurfoto voelt als ‘wauw’ of als ‘mwah’.

De kracht van een beeld dat klopt

Goede interieurfotografie is geen registratie van een ruimte. Het is een vertaling van wat jij hebt bedacht en gemaakt, naar beeld dat spreekt. En dat zit niet in welke camera je gebruikt. Dat zit in het oog, de keuzes en de ervaring om alle randzaken tijdens een interieurfotografie shoot in je voordeel te gebruiken.

Dus als jij ooit dacht: “Ik probeer het zelf wel even”, weet dan dat je niet de enige bent. En dat het best wel een lastige tak van fotografie is. Maar weet ook: er zijn mensen (ik dus) die zich met liefde bezighouden met de kaars die scheef staat, de onflatteuzes kussens op de bank en het magazine dat per ongeluk open ligt op pagina 87 over rugpijn 😉

Je las een blogpost van Chiela van Meerwijk, interieurfotograaf & brandingspecialist. Wil je als interieurontwerper laten zien wat je in huis hebt met goed beeld, branding & strategie? Dan heb ik een mooi aanbod voor je:

  • interieurfotografie — om potentiële klanten te verleiden met schitterende foto’s van je werk;
  • brandingfotografie — voor een sterk, persoonlijk merk en klanten die beter bij je passen;
  • brandingtraject — als je van je bedrijf een merk wil maken die staat als een huis;
  • strategie — slimme modules die je helpen met een consistente en professionele online zichtbaarheid.

Meer over mij lezen, zodat je al een hoop weet voordat we gaan samenwerken? Ook goed!

Lees ook

Ik kijk ernaar uit om je te leren kennen