Wat mijn interieurfotografie werkwijze oplevert

We leven in een tijd waarin vertragen, of iets met aandacht doen in plaats van multitasken, bijna verdacht is. Als je niet binnen vijf minuten reageert, lijkt het alsof je het niet serieus neemt. Als je niet zo efficiënt mogelijk werkt, dan ben je geen goede ondernemer.

Interieurontwerpers waarmee ik samenwerk krijgen dit soort parels te horen: “Kun je alleen even wat kleuren adviseren?” “Het hoeft geen compleet ontwerp hoor, gewoon een brainstorm.”

Grappig genoeg wordt een kleinere dienst niet eens goedkoper, maar alleen oppervlakkiger. Bij interieurfotografie werkt het precies zo.

Kwaliteit begint bij de keuze van het project

Mijn werkwijze begint al wanneer ik interieurontwerpers adviseer over het kiezen van de juiste projecten.
Die toffe, kloppende projecten waar ze er meer van zouden willen en die daarom al de juiste klanten aantrekken. Het is zonde om met mij op pad te gaan naar een project dat niet helemaal uitgevoerd is zoals je zou willen, nog niet af is, of in een stijl waarin je liever niet zou willen werken.

En soms zeg ik: laten we de niet volgens ontwerp uitgevoerde dingen juist kloppend maken door extra styling mee te nemen. Want als ik het fotografeer, wil ik dat het visueel en strategisch klopt.

Ik schreef hier eerder deze blog over: Matchen je projectfoto’s met je droomklant?

Een goede shoot is meer dan een paar foto’s maken

Ik kreeg de afgelopen weken ook een paar klassiekers te horen: “Van die keuken hoef je niet zo veel foto’s te maken hoor.” of “Het eerste project kost twee uur tijd en het tweede project een uurtje, schat ik zo in.”

Als ik met een stopwatch zou werken, had ik beter Funda-fotograaf kunnen worden.
Vier hoeken van de kamer, groothoeklens erop, wasmand in beeld, maar hé, dan ben ik wel in een uurtje klaar 😉

Interieurfotografie is geen droge registratie van de ruimte, het is het gevoel oproepen van hoe het is om daar te wonen. Dat vraagt tijd, aandacht en een blik die verder gaat dan compositie alleen.

Aandacht & styling maakt het verschil

Als ik fotografeer, neem ik de tijd. Niet om de dag te rekken en lekker veel uren te schrijven (want ik hanteer al lang geen uurtarief meer), maar om eens goed te voelen wat een ruimte nodig heeft. Soms is dat een stoel die net anders moet staan. Soms een accessoire dat een hoekje helemaal afmaakt.

En dan komt dat moment (soms in dat kwartier waarin alles eigenlijk al op de foto staat) waarin ik opeens DE foto zie. Die ene die jij nog jaren gaat delen op je socials en nooit verveelt, omdat hij zo ontzettend mooi is.

Storytelling in interieurfotografie

Sommige interieurontwerpers vragen me: “Maar wordt het niet saai om 10 foto’s van dezelfde keuken te delen?” Juist niet! Ik zie de koffiehoek, het doorkijkje waarbij de tegels en een stukje kookeiland mooi uitkomen, een brood dat net is aangesneden met het aanrechtblad goed in beeld. Allemaal foto’s die een verhaal over jouw ontwerp vertellen en toch weer nét andere beelden op jouw grid, story, blog, klantboek of andere marketing. 

Kijk maar eens naar de woonbladen. De overzichtfoto laat de hele ruimte zien, en alle foto’s eromheen laten de mooie details zien.

Ik vertel hier meer over in: Hoe ik storytelling toepas in interieurfotografie

Waarom ik liever iets langer blijf

Ik kijk liever iets langer tot het klopt. Er zit al tijd en moeite in het vragen van je klanten om hun huis open te stellen voor fotografie, op te ruimen, het huis fotoklaar te maken… het zou zonde zijn om dan weg te lopen met drie overzichtfoto’s van een keuken terwijl er nog zoveel moois te zien is. Alsof je in een restaurant één hap neemt en zegt: “Het is wel goed zo hoor, ik snap de rest wel.”

Dat is precies waarom mijn werkwijze er niet voor niets is. Ze beschermt de kwaliteit van jouw werk als interieurontwerper en dat van mij als fotograaf.

Je las een blogpost van Chiela van Meerwijk, interieurfotograaf & brandingspecialist. Wil je als interieurontwerper laten zien wat je in huis hebt met goed beeld, branding & strategie? Dan heb ik een mooi aanbod voor je:

  • interieurfotografie — om potentiële klanten te verleiden met schitterende foto’s van je werk;
  • brandingfotografie — voor een sterk, persoonlijk merk en klanten die beter bij je passen;
  • brandingtraject — als je van je bedrijf een merk wil maken die staat als een huis;
  • strategie — slimme modules die je helpen met een consistente en professionele online zichtbaarheid.

Meer over mij lezen, zodat je al een hoop weet voordat we gaan samenwerken? Ook goed!

Lees ook

Ik kijk ernaar uit om je te leren kennen