Ik moest lachen. Want ik herken de angst voor afgezaagde foto’s en de drempel om veel voorwerk te doen. Sterker nog, dat is ook mijn blokkade voor een nieuwe brandshoot van mezelf. En dat is best gênant, want ik ben naast interieurfotograaf ook brandingfotograaf voor interieurontwerpers.
Het idee alleen al kost tijd die je niet hebt
Zodra ik aan mijn volgende brandingshoot denk, voel ik lichte weerstand opkomen. Want voordat je überhaupt de camera in je buurt hebt, moet je eerst een hele lijst afvinken. Om nog niet te spreken over de mentale blokkades die erbij komen kijken:
“Welke kleding doe ik aan, die ik niet al 24 keer aan heb gehad op mijn foto’s.”
“Moet ik naar de kapper? Of zal ik die kennis inhuren die weleens haar en make-up doet?”
“Ik wil foto’s die origineel zijn, geen ‘achter-de-laptop-met-neplach’ beelden.”
En dan gebeurt het; je gaat de fotoshoot uitstellen. Het voelt als een extra project terwijl je al genoeg projecten hebt lopen voor je klanten. Je hebt het idee dat je pas een shoot kunt plannen als je eerst alles hebt uitgewerkt. Outfits geregeld, locatie gevonden, Pinterestbord vol beelden (die stiekem allemaal op elkaar lijken). Maar dat is een beetje alsof jouw klant bij jou komt met een volledig interieurplan. Kleurstalen erbij, de indeling al bepaald. Of jij het alleen nog even uit wil werken tot een interieurontwerp wat klaar is om uitgevoerd te worden. Klinkt absurd, toch?
Juist daarom denk ik mee, want ik wil als fotograaf ook geen voorbereiding-stress veroorzaken of boring foto’s opleveren
Ook ik voel me onhandig als ik op de foto moet. Wat moet ik met mijn gezicht? En waarom voelen mijn handen ineens alsof ze niet meer bij mijn lichaam horen? En als de fotograaf tegen me zegt: “En nu even lachen”, dan ben ik sowieso klaar.
Juist omdat ik de weerstand ken, kan ik je voor en tijdens de shoot op je gemak stellen en de stappen helder krijgen om tot het beste resultaat te komen. Ik wil niet dat jij moet bedenken hoe je moet poseren, of dat je teleurgesteld bent als je de foto’s ontvangt en er meer van had verwacht. Sterker nog, als brandingfotograaf voor interieurontwerpers vind ik dat het mijn taak is om mee te denken.
Jij doet precies hetzelfde in jouw werk
Als interieurontwerper help jij je klanten bij het vormgeven van een ruimte waar ze zich thuis voelen. Iets wat zij zelf niet altijd voor zich zien of onder woorden kunnen brengen. Jij stelt de juiste vragen, maakt keuzes overzichtelijk en vertaalt hun gevoel naar een interieurontwerp. Je luistert tussen de regels door en stuurt bij tot het helemaal klopt.
Dat is precies wat ik ook doe met fotografie. Veel interieurontwerpers willen wel nieuwe foto’s van hun projecten of van zichzelf, maar vinden het een heel gedoe of zijn bang dat de foto’s tegenvallen.
Ik help je met voorbereiden zodat het niet overweldigend voelt. Geen ellenlange to-do-lijsten, maar wel duidelijke stappen. Wat wil je uitstralen, hoe helpt kleding en locatie daarbij, wat neem je mee – dat soort dingen. Die voorbereiding maakt uiteindelijk het verschil tussen ‘een paar mooie foto’s’ en beelden die jou een gunfactor geven.
We maken foto’s die niet alleen mooi zijn, maar ook echt iets over jou vertellen
Als je mij boekt voor interieurfotografie, dan maak ik vaak ook een of twee brandingfoto’s van jou in je project. Ik vind dat een enorme meerwaarde voor de reportage, maar het is ook een moment waarop jij even zichtbaar mag zijn in je eigen ontwerp. En grappig genoeg zijn dat vaak de foto’s die uiteindelijk op je profiel belanden, omdat ze zo spontaan zijn en je kunt zien hoe trots je op je ontwerp bent.
En als je een complete brandshoot boekt, zijn dat bij mij geen portretsessies waar je twintig keer in een andere outfit tegen een gekleurde rol papier staat en je er dan 5 mag uitzoeken voor je LinkedIn profiel. Mijn foto’s kun je omschrijven als lifestyle, zoals in de woonbladen. De camera is er niet meer, en jij gaat op in het interieur. Ik vang mooie beelden terwijl jij werkt, overlegt, nadenkt, aanwijst. Maar ook details van jouw handen of kleding, jij in de verte of met de spullen waar je graag mee werkt. Daardoor wordt je zichtbaar zonder de hele tijd het middelpunt te hoeven zijn.
Hier kun je zien wat voor beelden je krijgt als je een brandshoot bij me boekt.
Natuurlijk komt er ook een sterk portret uit, eentje waar je jezelf in herkent. Maar de beelden die het meeste blijven hangen, zijn die momenten tussendoor. Als ik je subtiel een aanwijzing geef over hoe je je handen moet houden en jij dan in lachen uitbarst om een droge opmerking. Dan vang ik precies de foto die ik wil hebben.
Vaak gebeurt het vanzelf
Een van mijn vaste klanten vond foto’s van zichzelf vreselijk. Ze was onzichtbaar op haar eigen socials, gewoon omdat ze zich er niet prettig bij voelde. Tot ik tijdens een shoot begon met een paar losse beelden van haar. Niet poserend, maar gewoon lopend door de ruimte, een kast aan het stylen, even leunend tegen een maatwerkmeubel. Van die foto’s alsof er geen camera meer in de buurt is.
Ze keek de beelden terug en zei steeds weer: “Wauw, wat een mooie foto’s!” En weet je wat ik leuk vond? Ze begon ze ook echt te gebruiken. Op haar website, op Instagram, in presentaties. Een super groot compliment voor mij!
Een tijdje terug waren we tijdens een fotoshoot in gesprek. Terwijl zij in de keuken tegen het aanrecht geleund stond bleef ik rustig door fotograferen. En precies die momentjes, een lach, even afgeleid – dat zijn de beelden van haar waar ze er zelfs meerdere van wilde hebben. Juist op de foto’s waar ze zichzelf even vergat, is ze het meeste zichzelf.
Jij hoeft het niet allemaal te verzinnen
Dus als je denkt: ik wil nieuwe brandingfoto’s, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen en al helemaal geen tijd om alles zelf uit te zoeken, I get it.
Je hoeft het niet allemaal alleen te doen. Je hoeft geen shotlist van 12 pagina’s uit te werken. Ja, je moet je een beetje voorbereiden, want ik kan geen gedachten lezen 😉 Het is slim om alvast na te denken over je kleding, over waar je wilt fotograferen, en wat je uit wilt stralen. En misschien is het ook wel lekker om alvast die kapper te plannen. Maar je hoeft niet in je eentje Pinterestend aan de voorbereiding onderdoor te gaan.
Denk je nu: oeps, dit ben ik? Ik heb echt nieuwe foto’s nodig… maar geen idee waar ik moet beginnen? Geen paniek. Wacht nog even met het strijken van je outfit, en stuur me gewoon even een berichtje!