Toch zijn het vaak geen échte bezwaren, maar een soort beleefde pauzeknop. En meestal zit er iets anders onder: onzekerheid, tijdgebrek, perfectionisme, of gewoon niet weten waar te beginnen.
Herkenbaar? Je bent niet de enige. Veel interieurontwerpers met wie ik werk hebben dit soort twijfels gehad en zelfs met mij gedeeld. En eerlijk is eerlijk: een fotoshoot voelt soms als een luxe in plaats van een logische stap in je merkverhaal.
Toch is juist dát het moment waarop je mag gaan investeren in je zichtbaarheid. Niet in de zin van jezelf overschreeuwen, maar in interieur en branding beelden die rust geven, vertrouwen uitstralen en waarmee je jouw bedrijf professioneel op de kaart zet.
Dus, hier komen de vijf meest gehoorde twijfels. En wat ik daarop antwoord.
1. “Ik weet niet of dit project wel goed genoeg is om te laten fotograferen”
Er is een verschil tussen wat je in je hoofd had en wat er uiteindelijk staat. Soms is dat verschil groot. Misschien is de bank niet de bank die je had geadviseerd, heeft de klant voor accessoires gekozen waar je van huivert, of is het geheel een stuk praktischer geworden dan bedoeld was. Dat kan teleurstellend zijn. En dan denk je: laat maar, dit is niet ‘shootwaardig’.
Maar hier zit iets interessants. Want juist dit soort projecten laten vaak zien wat je in huis hebt. Niet alleen als ontwerper die mooie dingen maakt, maar als iemand die een visie weet te vertalen naar de realiteit van een ander. Die schakelt, meedenkt en er ondanks alles iets moois van maakt. En ik zie in de net-niet projecten ook hoekjes en vakmanschap die ik prachtig kan fotograferen.
Ik kijk altijd met een frisse blik. Wat kunnen we laten zien dat klopt met wat jij uit wil stralen? Waar zit de kracht van het project, ook als niet alles perfect is? En als ik zie dat het echt niet gaat werken dan zeg ik dat ook. Maar vaker is het: ja, maar dan wel met wat hulp van styling. En dat levert verrassend sterke beelden op, ook al verwachtte je het niet.
2. “Ik weet niet of ik het geld ervoor over heb”
Dit is vaak niet letterlijk wat mensen zeggen, maar wel wat er doorschemert. En ik snap het. Interieurfotografie is een investering. En je wil zeker weten dat het iets oplevert en dat je tevreden bent met de foto’s. Niet alleen voor je portfolio, maar ook voor je zichtbaarheid en je positionering als interieurontwerper.
Want wat je eigenlijk zoekt is rust. Je wil niet elke week opnieuw nadenken over wat je gaat posten, of eindeloos terugvallen op dezelfde vijf foto’s die ooit voor je website gefotografeerd zijn. Je wil een beeldbank. Afwisselend en in lijn met wie je bent en waar je naartoe wil. Iets waar je jaren mee vooruit kunt zonder dat het verveelt.
Daarom ren ik niet in een uurtje door een huis met mijn camera. Ik neem de tijd. Voor styling. Voor sfeer. Voor het maken van beelden die passen bij jouw merk en verhaal. En dat doe ik op basis van een vaste pakketprijs. Geen uurtje-factuurtje-energie. Gewoon: goed werk dat klopt. Zoals jij ook met jouw klanten samenwerkt.
3. “Misschien moet ik het gewoon zelf leren”
Een klassieker. Je kunt best leren fotograferen, er zijn genoeg cursussen te koop. Net zoals je zelf je haar kunt knippen met behulp van YouTube video’s of je klant zijn woonkamer kunt laten ontwerpen met wat Pinterest-pins en een liniaal. Maar de vraag is: geeft dat het resultaat dat je voor ogen hebt?
Een camera op een statief zetten, instellen en op de ontsluiter knop drukken is iets anders dan een goed beeld maken. En met goed bedoel ik: een beeld dat rust uitstraalt, dat je merk versterkt, dat mensen uitnodigt om te blijven kijken. Dat is niet alleen techniek. Je hebt er een bepaald oog voor nodig. Gevoel. Ervaring. En een tikje obsessie met detail.
Als jij het leuk vindt om dat proces in te duiken: doen! Maar als je het liever uitbesteedt aan iemand die dat deel van het proces moeiteloos van je overneemt, zodat jij gewoon kunt doen waar jij goed in bent? Dan ben ik er. Want ik heb alle interieurfotografie blunders al eens gemaakt 😉
4. “Mijn project is nog niet helemaal af”
Soms moet je gewoon eerlijk zijn: als de muur nog in de voorstrijk staat of de bank er nog niet staat omdat-ie nog ergens tussen Italië en de showroom pendelt, dan is het project simpelweg nog niet klaar.
Maar vaak is het minder extreem. Dan gaat het om puntjes op de i, kleine aanpassingen, accessoire keuzes die nog gemaakt moeten worden. En juist daar zit mijn kracht. We werken slim om missende elementen heen, kijken wat er wel is en maken daar mooie foto’s van.
5. “Misschien later. Als het rustiger is. Of als ik me zekerder voel”
Later is de plek waar we alles parkeren wat spannend is. Het voelt comfortabel om te zeggen: “nu nog even niet.” Eerst m’n website afmaken. Eerst meer volgers. Eerst betere projecten. Eerst zelfvertrouwen.
Maar groeien gebeurt pas als je zichtbaar wordt. En zichtbaar worden voelt pas logisch als je al gegroeid bent. Het is zo’n vicieuze cirkel waar je makkelijk in blijft hangen. En voor je het weet, laat je werk zien dat eigenlijk niet meer past bij waar je nu staat. Of nog erger: je laat niks zien, en mensen weten niet dat je bestaat.
Je hoeft niet te wachten tot je ‘er klaar voor bent’. Je hoeft alleen te beginnen met wat er nu is.
Herken je jezelf in één of meerdere van deze gedachten? Dan ben je precies waar veel van mijn klanten ook hebben gezeten. Je hoeft niet meteen een shoot te boeken. Je mag me gewoon een bericht sturen. Dan kijk ik met je mee (zonder oordeel, ik beloof het).