Het is slim om een goede mix te delen van je werk, jouw kennis en wie jij bent als persoon. Hoe zorg je dan dat de beelden het verhaal versterken? Ik ga hieronder in op een aantal type beelden die ideaal zijn om in je beeldbank te hebben.
Overzichtsfoto’s of renders van afgeronde projecten
Met wat voor projecten houd je je bezig? Wat is jouw stijl? Daar zijn potentiële klanten razend benieuwd naar. En dat is natuurlijk leuk om te showen, omdat je trots bent op je werk. Een goede afwisseling tussen overzichtfoto’s en renders, of een combinatie van beiden, zorgt ervoor dat mensen een idee krijgen van het grote geheel wat jij neer hebt gezet.
Detailfoto’s & sfeerbeelden
Het is leuk om het grote geheel te delen, maar je laat nog meer jouw expertise zien door bepaalde dingen uit te lichten. Een detailfoto is bijvoorbeeld een gestyled hoekje, waarbij je van dichtbij ziet hoe veel zorg er in elk element gestoken is. Maar het kan ook een close-up zijn van een constructie in een verbouwde woning of van een op maat gemaakt meubel. Sfeerbeelden kunnen overzichtfoto’s zijn of detailfoto’s, met iets extra’s om het gevoel van de ruimte te pakken. Een veel gebruikt trucje is door een plant heen te fotograferen, of met extra aankleding en accessoires om het te laten lijken alsof iemand net de ruimte uitgelopen is. Bijvoorbeeld door een ontbijtje en een boek op een eettafel te leggen.
Moodboards en plattegronden, liefst met jouw handen erop
Het is altijd goed om een aantal verschillende beelden in je beeldbank te hebben waarbij er een moodboard of een plattegrond op tafel ligt. Wanneer jouw handen hier ook op te zien zijn neem je mensen mee in jouw werkproces, en koppelen ze dat onbewust aan jouw grote kennis van indelingen, materialen en kleuren. Zorg dat er wat verschillende kleurencombinaties op de foto staan, zodat het altijd past in het kleurschema van je website of tussen andere foto’s op Instagram.
Gekleurd vlak in jouw huisstijl
Als het goed is heb jij een herkenbare huisstijl, met een bepaald lettertype en kleurenpalet. Gebruik deze niet alleen op je website en visitekaartje, maar ook op je social media kanalen. Mooie vlakken in jouw kleuren en met jouw lettertype, of dat nou met of zonder foto is, zorgen voor meer herkenbaarheid en geven een mooie afwisseling met alleen mooie plaatjes. Je kunt op zo’n vlak bijvoorbeeld een review delen (of een quote uit een review, en de rest in het onderschrift schrijven), je kunt de titel van een nieuwe blog erin zetten, je kunt een kreet over jezelf plaatsen, een quote die op jouw werkwijze van toepassing is, noem het maar op.
Close-up van een materiaal, stof of een structuur
Een minimalistisch beeld met een bepaald materiaal of stof is altijd fijn voor rust in bijvoorbeeld je Instagram feed, maar ook om een verhaal te vertellen over ontwerpkeuzes die je maakt. Misschien kies je alleen voor duurzame materialen of heb je een nieuw soort tegel die je geweldig vindt en ter inspiratie wil delen. Er is altijd wel een verhaal te verzinnen 😉
Personal branding foto’s
Last but not least, foto’s van jezelf! En als je nu denkt: waarom? Daar zitten mensen toch niet op te wachten? Dan kan ik je vertellen dat ze zelfs afhaken als jij nergens te bekennen bent. Er zijn honderden mensen die precies hetzelfde werk doen als wat jij doet, maar door jezelf te laten zien en daarbij iets over jezelf te vertellen kunnen er bepaalde raakvlakken ontstaan waardoor de lezer denkt: hey, maar met jou wil ik graag samenwerken!
Handige tip voor personal branding foto’s: zorg dat de kleuren van je kleding bij jouw huisstijl passen, zodat het gelijk één geheel is met je website en je socials. Mensen die op jouw site of feed komen houden van eenheid. Daarom huren ze jou ook in, om een geheel van hun huis te maken.
Mis je iets in dit rijtje? Heb je ergens een vraag over? Of kun je wel wat hulp gebruiken bij het uitbreiden van jouw beeldbank? Stuur me dan een berichtje!