Je hebt het vast vaker voorbij zien komen. De termen branding, personal branding en zichtbaarheid vliegen je om de oren op de socials. Je vindt het al lastig genoeg om structureel zichtbaar te zijn met je bedrijf, laat staan dat je je daar ook nog in moet verdiepen.
Branding is het imago van je bedrijf
Wat is branding nou eigenlijk? Je kunt het zien als alle onderdelen binnen jouw bedrijf die samen voor je imago zorgen. Dit is niet alleen visueel (je logo, kleuren, lettertypes en visitekaartje) maar ook wat voor teksten je op je website zet, je fotografiestijl, hoe je je volgers aanspreekt op sociale media, je gedrag tegenover iemand die jou een bericht stuurt of belt en hoe je jezelf neerzet als eigenaar van je bedrijf. Je kunt branding zien als een belofte dat jouw bedrijf aan de verwachtingen zal voldoen. Hoe meer elk onderdeel van jouw branding klopt, hoe meer vertrouwen dat wekt. Het is ook een goede manier om je bedrijf te onderscheiden van andere bedrijven.
Als ik een logo laat maken en mijn projecten deel dan ben ik er toch al?
Dat zou je denken, maar dit klopt helaas niet. Als je logo klopt maar je hebt geen vaste kleuren, vormen of lettertypes die je overal gebruikt (een huisstijl), dan kun je net zo goed geen logo hebben. Je bent dan niet herkenbaar. Als je verhaal goed is maar de foto’s van je projecten slecht en donker, dan wekt dat geen vertrouwen. Als je fotografie goed is maar je deelt geen goede teksten en je laat nooit iets persoonlijks zien, dan zal een lead nooit een klik met je krijgen. Als je huisstijl klopt én je fotografie klopt maar je komt erg verkoperig over, dan zul je geen resultaat bereiken. En zelfs als elk onderdeeltje van je branding redelijk goed in elkaar zit, maar het is totaal geen geheel en je komt via elk kanaal anders over, dan haken mensen ook af. Ze hebben dan totaal geen idee wat ze kunnen verwachten.
Wees bewust van de impact van branding
Je kunt het zien als het moment dat jij een presentatie gaat geven voor je klant met een eerste interieurontwerp. Je hebt over elk onderdeel met zorg nagedacht en het klopt tot in de puntjes. Houd in je achterhoofd bij elke (inter)actie die je voor je bedrijf doet hoe dit overkomt op jouw ideale klant.
Wat kun je al direct toepassen voor een betere branding? Je zorgt dat je overal dezelfde kleuren, lettertypes en stijl gebruikt, van je socials tot je website tot je presentatieboek. Je zorgt dat je 1 herkenbare stijl in je fotografie gebruikt, of 1 filter. Je spreekt via elk kanaal op dezelfde manier met je klant, of dat nou in een (gast)blog is, via een Instagram story of tijdens een kennismaking met een lead. Je gebruikt in je teksten herkenbare woorden, zinnen of termen die je overal terug laat komen. En je deelt persoonlijke dingen en zet zakelijke storytelling in (er is een verschil tussen persoonlijk en privé, mensen hoeven niet te weten wat jij hebt ontbeten 😉).
Goede visuele branding zorgt voor meer omzet
Leuk weetje: ik hoor elke maand wel een keer dat mijn visuele branding – dus mijn logo, kleuren, vormen en bijvoorbeeld het ontwerp van mijn website en mijn offerte – ervoor zorgt dat mensen ervoor kiezen om met mij samen te werken in plaats van met de concurrent. Zo’n grote impact kan het hebben.
Voor jouw interieurbedrijf heeft een visuele branding direct een link met jouw stijl en professionaliteit als ontwerper. Is je huisstijl een rommeltje of gebruik je overal Comic Sans, dan geef je de kijker niet erg veel vertrouwen dat ze hun huis aan jou kunnen toevertrouwen.
Zoals je leest komt er veel kijken bij branding en een goede visuele merkidentiteit, maar het helpt enorm als je je bewust bent van de manier waarop je overkomt als bedrijf. Mocht je ergens vragen over hebben of eens willen sparren met me, neem dan contact met me op.