Frustrerend? Zeker. En ook logisch. Je klanten willen toch een stempel op hun huis drukken, en die stempel is niet altijd in lijn met jouw idee. Maar dat hoeft je er niet van te weerhouden om het professioneel te laten fotograferen. Ik leg je uit waarom.
Je klant vond je interieurontwerp gaaf, maar die eettafel?!
Veel interieurontwerpers waarmee ik werk herkennen het gevoel: het ontwerp is fantastisch, de klant is dolblij, maar als je de locatie bezoekt zie je het meteen: “Waarom hebben ze voor díé eettafel gekozen?” Of: “Waarom hangen er nog geen gordijnen?” Het project dat zo veel potentie had voor je portfolio, voelt nu als een twijfelgeval. Maar is dat wel terecht?
Als interieurfotograaf zie ik de schoonheid in wat er wel is en zie ik ook hoe dat fotoklaar gemaakt kan worden. De kunst zit in het benadrukken van de sterke punten van een ontwerp. Met de juiste styling en op een bepaalde manier uitsnijden van foto’s kan ik alsnog prachtige beelden schieten die jouw werk goed tot zijn recht laten komen.
Styling: een stille kracht
Een interieurontwerp fotograferen gaat verder dan simpelweg een paar foto’s maken. Geen zorgen, ik ga niet voor trucjes of neppe perfectie. In de jaren die ik me in interieurfotografie specialiseer, ben ik erachter gekomen wat een groot verschil styling kan maken. Een zorgvuldig geplaatst plaid, een vaas op de juiste plek of een subtiel aangepast kleuraccent kan het verschil maken tussen een oké foto en een foto die een ereplekje krijgt op je socials en website.
Vaak zorgt het weghalen van storende elementen al voor een grote verandering. Die rommelige spulletjes in de open kast? Weg ermee. Of die plastic kinderstoel die echt niet bij de rest van de ruimte past? Die zetten we even in de gang. Door zulke storende onderdelen weg te laten, maar ook door styling toe te voegen – die jij of ik meenemen naar de shoot – kun je een hele andere sfeer neerzetten.
Het blijft het huis van je klant, met hun eigen smaak, maar je maakt tijdelijke aanpassingen om goed marketingmateriaal voor je bedrijf te maken. Je ontvangt een document voor jouw klant waarin uitgelegd staat dat wij het een en ander gaan veranderen en ook weer netjes terugzetten. Ze zijn dus goed voorbereid en dat geeft rust.
Real life versus perfect plaatje
Misschien twijfel je omdat je projecten echt en eerlijk wilt presenteren. “Mijn werk is geen showroom,” hoor ik weleens. Snap ik! Maar eerlijk en indrukwekkend sluiten elkaar niet uit. Sterker nog, goede interieurfotografie kan simpelweg niet plaatsvinden zonder de woning subtiel naar je hand te zetten.
Geen steriele perfectie, maar het echte leven – alleen dan wel met een beetje hulp. Gestileerde rommel, noem ik het weleens. Niemand wil een foto vol kinderspeelgoed, prullenbakken en rommelschalen zien 😉 Het fotograferen van een interieurontwerp draait om het vinden van de balans tussen het echte leven en een professioneel resultaat.
Waarom professionele interieurfotografie een must is
Professionele interieurfotografie is geen luxe; het is een investering in jouw merk, jouw zichtbaarheid en jouw groei als interieurontwerper. Het gaat verder dan alleen mooie plaatjes – het gaat om het vertellen van jouw verhaal, het versterken van jouw positie in de markt en het aantrekken van klanten die écht bij jou passen.
Goede interieurfoto’s helpen je om:
- Jouw stijl en expertise te laten zien aan potentiële klanten. Klanten willen niet alleen een ontwerper, ze willen een partner die hun wensen begrijpt en weet te vertalen naar een ruimte die past bij hun leven. Met professionele foto’s laat je zien hoe veelzijdig je bent, dat je daadwerkelijk aan het werk bent voor leuke opdrachtgevers én dat je je bedrijf serieus neemt omdat je een fotograaf in dienst hebt.
- Meer eenheid te creëren in je branding. Consistentie in alles wat je deelt zorgt er direct voor dat je veel meer vertrouwen uitstraalt. Professionele foto’s die steeds in dezelfde stijl zijn zorgen samen met een aantrekkelijke website en sociale media kanalen voor vertrouwen dat jij weet wat je doet (en weet hoe je een eenheid kunt bereiken, in je huisstijl maar ook in een interieur).
- Meer zichtbaarheid te krijgen op social media. Mooie beelden worden vaker gedeeld, geliket en opgeslagen. Ze blijven hangen in het hoofd van potentiële klanten. Die zijn gewend aan mooie foto’s op Pinterest en Instagram, en daar doe jij niet voor onder.
Samen halen we het beste uit jouw project
Of je nu een droomproject hebt of eentje waar je twijfels over hebt: ik help je om er iets prachtigs van te maken. Met mijn ervaring als interieurfotograaf weet ik precies hoe ik jouw ontwerp in het beste licht kan zetten (letterlijk én figuurlijk). Het belangrijkste is dat je jouw werk durft te laten zien, zelfs als het niet perfect voelt.
Twijfel je over een project? Neem contact met me op via e-mail of DM. Ik kijk graag vrijblijvend met je mee om te laten zien wat er mogelijk is. Samen maken we jouw interieurontwerp foto-ready!