Waarom jouw handtekening als ontwerper ertoe doet

Ik hoor regelmatig van mijn klanten dat ze als een kameleon zijn. Dat ze als interieurontwerper volledig meegaan in de wensen van de klant, en dat ze dus geen eigen stijl hebben. Ik geloof niet dat dat zo werkt, en ook niet dat het slim is om je merk zo neer te zetten. Waarom? Dat leg ik uit in deze blog.

Waarom klanten voor jou kiezen

Je hebt het niet altijd gelijk door, maar elke ontwerper heeft een bepaalde signatuur die zijn of haar werk onderscheidt. Klanten kiezen jou niet alleen om hun ideeën uit te voeren – ze kiezen jou omdat ze verliefd zijn op de manier waarop jíj een ruimte tot leven brengt. Jij hebt iets speciaals, een eigen manier van werken en denken, die een ruimte iets bijzonders geeft. Kijk maar naar het woonprogramma VT Wonen: mensen hebben altijd een voorkeur voor een stylist. Die voorkeur ontstaat door vorig werk – ook al zijn dit verschillende woonstijlen en type woningen – en door de persoonlijkheid van de stylist.

Jouw eigen draai

Ook als een klant met een heel duidelijk idee naar je toekomt, geef je er altijd je eigen draai aan op basis van invloeden, smaak en ervaring. Dat is niet zomaar het volgen van instructies, want dan zou je jezelf neerzetten als iemand die puur uitvoerend werk doet en geen inbreng heeft. Je verrijkt de ideeën die je klant bij jou neerlegt door keuzes die je maakt, of het nu gaat om een kleur, textuur of de manier waarop je een ruimte indeelt. Dit doe je op een manier die ze zelf nooit bedacht hadden of zelfs op een andere manier omdat het beter bij de klant past dan de wensen waarmee ze bij je kwamen.

Net als mijn fotografie

Ik zie het zelf ook in mijn werk als interieurfotograaf. Mensen denken vaak dat ik op een knopje druk en dat het klaar is, maar de waarheid is dat mijn stijl bepalend is voor het eindresultaat. Mijn keuzes tijdens de shoot, de fotostyling en de nabewerking zorgen voor wat ik een ‘Chiela-foto’ noem. Een andere fotograaf zou in dezelfde ruimte een compleet andere foto maken. Het gaat niet alleen om de ruimte, maar om hoe je die ruimte ziet, voelt, en vertaalt in beeld. En dat geldt net zo goed voor jou als ontwerper. Jouw keuzes, jouw visie, dat is wat je werk bijzonder maakt.

Omarm je stijl als maker

Het is slim om je eigen stijl te omarmen. In je marketing, in gesprekken met andere mensen over je bedrijf, in kennismakingsgesprekken. Jouw stijl is wat jou onderscheidt van anderen en je wil niet opgaan in de massa als ondernemer. Dus waarom zou je dat wegwuiven? Sta er juist bij stil, wees trots op wat je creëert. Je bent niet zomaar iemand die de wensen van de klant uitvoert – je bent een maker die interieurdromen vertaalt naar iets unieks.

Laat je signature doorschemeren

Je unieke stijl verdient het om overal terug te komen, ook in je branding. Denk aan je website en socials, maar ook aan wélke projecten je kiest. Je kunt hier ook prima hele verschillende woonstijlen kiezen, met een overlappende eigenheid die bij jouw ontwerpen past. Vertel bij het delen van je projecten niet alleen wat je hebt ontworpen, maar ook waarom je bepaalde keuzes maakt. Deel de verhalen achter je projecten en laat je klanten vertellen (in een review of een video-opname) wat jou zo bijzonder maakt. Zorg dat de manier waarop je foto’s maakt van je projecten in één lijn is, met herkenbare styling en soms zelfs een zelfde item – wat echt bij jou past – dat elke keer terugkomt. Zo trek je weer precies de klanten aan waar jij happy van wordt.

Herken jij jouw handtekening?

Hoor je weleens: “dit is typisch een interieur van jouw hand” of “ik wist dat jij dit ontworpen had!”? Ik ben benieuwd of jij weet wat jouw handtekening is en waarom mensen voor je kiezen.

Je las een blogpost van Chiela van Meerwijk, interieurfotograaf & brandingspecialist. Wil je als interieurontwerper laten zien wat je in huis hebt met goed beeld, branding & strategie? Dan heb ik een mooi aanbod voor je:

  • interieurfotografie — om potentiële klanten te verleiden met schitterende foto’s van je werk;
  • brandingfotografie — voor een sterk, persoonlijk merk en klanten die beter bij je passen;
  • brandingtraject — als je van je bedrijf een merk wil maken die staat als een huis;
  • visuele strategie — als je jouw online imago wil verbeteren en moeitelozer zichtbaar zijn.

Meer over mij lezen, zodat je al een hoop weet voordat we gaan samenwerken? Ook goed!

Lees ook