Branding lessen uit onverwachte hoeken

Ik zit in een restaurant en krijg de kaart voor m’n neus. Volgedrukte pagina's zonder witruimte in een versleten hoes. Overal staan andere lettertypes en ik zie vijf keukens op één kaart. Ik heb geen idee waar ze echt goed in zijn. En in plaats van gewoon een gerecht te kiezen, dwalen m’n gedachten af: als al zo weinig aandacht is besteed aan vormgeving en presentatie, hoe zorgvuldig is dan de rest?

Ik merk dat ik het eten minder waard vind, nog voor ik iets heb geproefd. Niemand heeft zich afgevraagd: straalt dit uit dat wij weten waar we mee bezig zijn? Als die kaart al zo slordig is, hoe ziet de keuken er dan uit? Als de kaart is ontworpen door een stagiair of buurjongen in Word Art, wie maakt mijn lunch dan? En wordt dat wel mijn geld waard?

Ik kan daar niet zo goed nonchalant overheen stappen en trek meteen de lijn door naar de rest van de ervaring.

Je merk laat onbedoeld van alles zien

Stel: iemand landt op je website of je Instagram feed en die is rommelig. Geen duidelijke lijn, geen foto’s van jou en geen goede kwaliteit fotografie. Het voelt gewoon niet als een geheel. Wat denk je dat ze dan voelen? Vertrouwen? Of eerder: “hmm, ik ga even verder kijken”? Misschien niet bewust. Maar klanten leggen razendsnel verbanden. Studie na studie laat zien dat mensen na 2 seconden een oordeel klaar hebben. Zij zullen zich dingen afvragen zoals: als de presentatie van je afgeronde interieurprojecten inconsistent is, hoe zorgvuldig ben jij dan in je proces?

Krijgt iemand geen gevoel bij jouw branding? Dan mist de klik, nog voordat hij kans kreeg te ontstaan. Mensen zoeken houvast. Iemand die weet wat ze doet. Dus als de uitstraling van je merk daar al niet in slaagt, wordt het ineens een stuk moeilijker om die prachtige projecten binnen te halen.

Het zijn niet zomaar details, het zijn signalen

Ondernemers denken vaak dat visuele details ‘extra’ zijn. Of dat je tone of voice afhangt van het kanaal waar je op deelt. Een appje naar een klant of een zogenaamd perfecte Insta feed? Kleine details. Maar toch zijn het juist die details die maken dat iemand zich op z’n gemak voelt of juist niet. Dat klinkt misschien overdreven, maar we doen het allemaal. We scannen en voelen. We maken sneller conclusies op basis van wat we zien, lezen en horen dan veel mensen zich beseffen.

Je communiceert altijd. Ook als je denkt van niet. Alles laat een indruk achter en de vraag is of die indruk klopt met wie je bent en hoe je werkt.

Gebruik je irritatie als spiegel

Waarschijnlijk heb jij dit als ondernemer en creatieveling ook. Dat je bedrijven veroordeelt die onduidelijk of rommelig overkomen, zowel in hun visuals als in hun klantreis. Bij de sportschool met de flyer die verwijst naar een slecht werkende website. Bij de kapper die andere diensten in zijn highlights heeft staan dan in zijn salon. Of bij die webshop waar je bij het afrekenen ineens in een ander lettertype met een andere kleur belandt. En toch denken we vaak dat mensen die klant bij ons willen worden “de context wel snappen”. Dat doen ze vast wel, maar ze registreren ook direct dat het niet helemaal klopt.

Let eens op wat jou stoort. Waar je onrust van krijgt. Waar je denkt: waarom is hier niet gewoon één lijn doorgetrokken? En kijk dan met diezelfde blik naar je eigen merk. Niet om jezelf af te branden, maar om te zien waar je misschien iets kan rechtzetten.

Het hoeft niet gelikt, het moet vooral kloppen

Je merk hoeft echt niet super gelikt te zijn. Jij hebt waarschijnlijk ook niet voor het ondernemerschap gekozen omdat je alles van branding en marketing af weet. Maar zorg in ieder geval dat je een bepaalde lijn doortrekt in alles wat je laat zien.

Je hoeft ook geen brandingexpert te zijn om te voelen wanneer iets niet klopt. Je moet alleen bereid zijn om ook naar je eigen merk te kijken met dezelfde blik. En als je dan denkt: hmm, dit voelt een beetje als zo’n slechte menukaart, dan weet je wat je te doen staat.

Net zoals bij een interieur: er moet een bepaalde doordachtheid in zitten. Een sterk interieurontwerp is niet een verzameling spullen die toevallig in dezelfde ruimte staan.

Je las een blogpost van Chiela van Meerwijk, interieurfotograaf & brandingspecialist. Wil je als interieurontwerper laten zien wat je in huis hebt met goed beeld, branding & strategie? Dan heb ik een mooi aanbod voor je:

  • interieurfotografie — om potentiële klanten te verleiden met schitterende foto’s van je werk;
  • brandingfotografie — voor een sterk, persoonlijk merk en klanten die beter bij je passen;
  • brandingtraject — als je van je bedrijf een merk wil maken die staat als een huis;
  • strategie — slimme modules die je helpen met een consistente en professionele online zichtbaarheid.

Meer over mij lezen, zodat je al een hoop weet voordat we gaan samenwerken? Ook goed!

Lees ook

Ik kijk ernaar uit om je te leren kennen