Hoe bereid je je voor op een brandingshoot?

Als interieurontwerper ben je niet alleen bezig met het ontwerpen van prachtige ruimtes, maar ook met het opbouwen van je eigen merk. Een brandingshoot is een goede manier om persoonlijkheid toe te voegen en een gunfactor te krijgen. Hoe kun je je nou het beste voorbereiden voor zo'n brandingshoot?

Shotlist

Zijn er nog bijzondere wensen voor beelden? Heb je bijvoorbeeld een horizontale foto nodig voor je website met een bepaalde vibe, of een foto waarbij jij er met een glas champagne op staat? Wat zijn de onderwerpen waar jij als bedrijf over deelt en kunnen we daar op inspelen?

Vision board

Maak een Pinterest bord of een Instagram map waar je dingen verzamelt die jou aanspreken. Dit is niet om te kopiëren maar puur zodat ik als fotograaf jouw visie zie. Ook voor jezelf is het fijn om beter inzicht te krijgen in wat je belangrijk vindt voor een zakelijke shoot.

Merkidentiteit

Beschrijf jouw merk in drie woorden. Wat maakt jou of je merk uniek in de interieurontwerpsector? Hoe wil je overkomen op de kijker?

Locatie

Wat voor achtergrond wil je voor je foto’s? Dit is bepalender voor de foto dan je misschien denkt. Dit kan bij jou thuis wanneer er genoeg fotogenieke hoeken en voldoende daglicht is. Je kunt ook een daglichtstudio huren. Dat zorgt al snel voor een luxere uitstraling, omdat zulke studio’s een rustige basis met mooi licht zijn, waar je je eigen spullen & kleuren aan kunt toevoegen.

Decoratie en accessoires

Selecteer decoratie, kunst, accessoires of andere details die karakteristiek zijn voor jou of jouw bedrijf. Zeker als we in een daglichtstudio gaan fotograferen, maakt het een groot verschil wanneer je deze aankleed met je eigen spullen.

Dit kunnen unieke items zijn die jouw stijl en visie vertegenwoordigen maar ook gewoon items waar je blij van wordt of die perfect bij jouw branding kleuren passen. Denk aan (interieur)boeken, eten & drinken in de juiste kleuren, spullen die op jouw bureau liggen die je veel gebruikt, je favoriete vaas, takken of bloemen, en andere items die iets voor jou betekenen.

Kleding

Branding is niet alleen je kleuren, logo en fotografiestijl, maar het gaat zelfs zo ver als de kleding die je naar klanten en in je zakelijke shoots draagt tot hoe je je haar, make-up en nagels draagt.

Ben je weleens naar een sollicitatie of een date gegaan met een nieuwe outfit die niet lekker zat? Vreselijk ongemakkelijk. Trek dus niet dat nieuwe pak aan, behalve als je hem al hebt ingedragen. Draag kleding waar jij je mooi, succesvol en prettig in voelt.

Ik raad altijd aan om je outfits aan te passen op je brandkleuren. Zo passen de foto’s perfect op jouw website, op je Instagram feed en is het een onderdeel geworden van jouw herkenbaarheid. Misschien wil je een lekker opvallende outfit aan die eruit springt, en een paar neutrale outfits die je heel vaak kunt hergebruiken.

Persoonlijke verzorging

Wil je nog nieuwe kleding kopen, je nagels laten doen of een afspraak maken bij de kapper? Zorg dat je alles ruim op tijd hebt ingepland, dat scheelt weer stress. Een shoot is al spannend genoeg 😉

Daarnaast is het fijn als je de week voor de shoot veel water drinkt, rust neemt en niet te veel dingen gepland hebt staan die headspace opslokken. Als je om wat voor reden dan ook slecht in je vel zit, kun je een brandingshoot het beste verzetten, omdat je dat heel goed kunt zien op een foto.

Zorg dat je genoeg ruimte vrij maakt voor jezelf zodat dit geen stress en haast klusje wordt. Je wil goed gefocust zijn voor een shoot, want als het goed is ga je deze foto’s nog jaren gebruiken.

Wil je meer weten over een brandingshoot? Laten we dan een online kopje koffie drinken.

Je las een blogpost van Chiela van Meerwijk, interieurfotograaf & brandingspecialist. Wil je als interieurontwerper laten zien wat je in huis hebt met goed beeld, branding & strategie? Dan heb ik een mooi aanbod voor je:

  • interieurfotografie — om potentiële klanten te verleiden met schitterende foto’s van je werk;
  • brandingfotografie — voor een sterk, persoonlijk merk en klanten die beter bij je passen;
  • brandingtraject — als je van je bedrijf een merk wil maken die staat als een huis;
  • visuele strategie — als je jouw online imago wil verbeteren en moeitelozer zichtbaar zijn.

Meer over mij lezen, zodat je al een hoop weet voordat we gaan samenwerken? Ook goed!

Lees ook