Hoe ik als interieurfotograaf naar een interieur kijk

Wanneer je een ruimte ontwerpt, ben je bezig met balans, sfeer en functionaliteit. Maar zodra je dat interieur vastlegt op beeld, komen er ineens heel andere dingen om de hoek kijken. Wat in het echt prachtig en ruimtelijk voelt, kan op camera ineens plat of rommelig ogen.
Als interieurfotograaf kijk ik daarom anders naar een ruimte dan een ontwerper of bewoner. Mijn werk draait niet alleen om vastleggen wat er is, maar vooral om hoe het overkomt. Soms betekent dat een kussen verplaatsen, een stoel een tikje draaien, of ja... dat ene accessoire buiten beeld zetten. De camera heeft zijn eigen regels.

In dit blog neem ik je mee in mijn blik op interieurfotografie: hoe ik naar een interieur kijk en waarom een ‘perfect gestyled’ interieur niet altijd perfect werkt op beeld.

Hoe ik anders kijk dan een ontwerper of bewoner

Voordat ik interieurfotograaf werd, werkte ik als grafisch vormgever. Dat heeft mijn manier van kijken gevormd. Ik denk in compositie, lijnenspel en visuele balans. Wat op een scherm of op drukwerk goed werkt, verschilt van hoe we een ruimte in het echt ervaren.

Een interieurontwerper ontwerpt een ruimte met een totaalbeleving in gedachten: hoe je je voelt als je erin loopt, hoe materialen aanvoelen, hoe het licht door de dag heen verandert. Een bewoner heeft weer een heel andere blik. Die denkt praktisch en emotioneel: het is een thuis, geen compositie.

Ik kijk door de lens. Dat betekent dat ik meteen zie hoe een ruimte zich vertaalt naar een plat beeld. Wat in 3D perfect in balans lijkt, kan op camera ineens rommelig of saai ogen. Mijn taak is om dat te corrigeren en te zorgen dat een ruimte net zo indrukwekkend overkomt op beeld als in het echt.

Overzicht, medium en detail: drie lagen in beeld

Als interieurfotograaf maak ik drie soorten foto’s om een interieur echt goed vast te leggen.

Overzichtsfoto’s

Deze beelden laten de totale ruimte zien. Ze geven een gevoel van ruimtelijkheid, laten de indeling zien en zorgen ervoor dat je het ontwerp als geheel kunt ervaren. Dit zijn de foto’s die een project samenvatten en vaak als eerste indruk dienen.

In mijn ogen laten overzichtsfoto’s zien dat een interieurontwerper niet alleen een bank of een kussen uitkiest, maar over de hele ruimte heeft nagedacht. Je ziet de indeling, materialen en doorloop, en hoe alles samen een geheel vormt.

Medium shots

Dit is de tussenlaag: beelden die bepaalde zones of interessante hoekjes laten zien. Ze verbinden de overzichtsfoto’s met de details en helpen om een sfeer te creëren. Denk aan een mooie hoek van een zithoek, een keukeneiland met barkrukken of een goed samengestelde werkplek.

Ik hou van medium shots omdat ze een interieur een bepaalde intimiteit geven. Ze laten het verhaal van een ruimte zien zonder dat je het hele plaatje meteen hoeft te begrijpen. De foto’s die in interieurmagazines staan zijn grotendeels medium shots. Dit zijn de beelden waarbij je denkt: daar wil ik zitten, daar wil ik werken, daar wil ik wonen.

Detailfoto’s

Dit zijn de beelden waarin je de finesse en textuur van het interieur ziet. De manier waarop een stof licht vangt, het contrast tussen een ruwe muur en een gladde tafel, of de subtiele schaduw van een kunstwerk op de wand.

Detailfoto’s maken voor mij een interieur persoonlijk. Ze laten de ziel van een ruimte zien, de dingen waarover is nagedacht maar die je misschien niet meteen opvallen. En eerlijk? Ik kan intens gelukkig worden van een perfect gestyled hoekje waar alles klopt.

Licht: de schoonheid en de uitdaging

Licht is een belangrijk aspect van een goede interieurfoto. Maar niet elk licht is even prettig om mee te werken.

Natuurlijk licht

Ik fotografeer het liefst met natuurlijk licht, omdat het materialen en kleuren op hun puurste manier laat zien. Maar niet elk moment van de dag is geschikt.

  • Bewolkte dagen zijn ideaal. Dit klinkt misschien gek, maar een zacht wolkendek werkt als een natuurlijke softbox: het zorgt voor egaal, diffuus licht zonder harde schaduwen.
  • Fel zonlicht kan lastig zijn. Te sterke schaduwen kunnen de balans verstoren en voor overbelichte vlekken zorgen. Soms zorgt zonlicht juist voor mooie, grafische contrasten, maar tijdens de hele fotoshoot met zon werken is erg uitdagend.
  • Regen is niet erg, mits er geen enorme raampartijen zijn waarop druppels blijven liggen en waar doorheen je ziet dat buiten alles nat is geworden (tegels, zitjes, etc.)

Kunstlicht

Vaak zetten we kunstlicht – in ieder geval grote lampen – uit tijdens een shoot . Waarom? Omdat het een kleurzweem kan geven en het contrast tussen warme lichtbronnen en daglicht niet altijd mooi werkt op beeld. Ook komen jouw zorgvuldig gekozen kleuren niet goed over als ze beïnvloed worden door kunstlicht. Soms maak ik een combinatie van natuurlijk en kunstlicht, bijvoorbeeld bij bijzondere spots of ledstrips.

Styling en set-dressing: het belang van kleine aanpassingen

Een interieur kan er in het echt perfect uitzien, maar op beeld werkt het vaak nét even anders. Wat in 3D in balans is, kan op een platte foto rommelig ogen of de aandacht niet goed sturen. Daarom gebeurt het regelmatig dat ik tijdens een shoot meubels en accessoires verplaats.

  • Meubels kunnen een paar centimeter (of een halve meter) verschuiven om een betere compositie te krijgen.
  • Objecten zoals vazen of lampen kunnen nét buiten beeld gezet worden als ze de compositie verstoren.
  • Kussens en textiel worden opnieuw geschikt om een natuurlijker effect te krijgen op camera.

Tijdens de fotoshoot gebruik ik een tablet om door de ruimte te lopen en real time aanpassingen te maken. Deze is aangesloten op mijn camera en zo zie ik gelijk wat er in beeld niet klopt.

Het voelt soms een beetje als vals spelen, maar het zorgt ervoor dat een interieur er op beeld net zo goed uitziet als in het echt. En ja, soms schuif ik een hele bank naar een andere plek – maar altijd met liefde 😉

Ik merk vaak dat interieurontwerpers na een fotoshoot zeggen: ‘Oh, nu zie ik pas hoe mijn ontwerp echt samenkomt op beeld.’ Dat is precies waarom ik zo graag meedenk over hoe een interieur het beste gefotografeerd kan worden. Loop je daarin vast bij jouw interieurontwerp? Bekijk dan hier mijn werkwijze voor interieurfotografie.

Compositie: hoe ik het oog van de kijker stuur

Een interieurfoto moet prettig en gebalanceerd aanvoelen. Dat heeft alles te maken met compositie.

  • De regel van derden: Het beeld wordt in negen vlakken verdeeld, waarbij belangrijke elementen op de snijpunten worden geplaatst. Dit zorgt voor een natuurlijke kijkervaring.
  • Lijnen en perspectief: Rechte lijnen zijn essentieel, vooral bij architectuur. Soms kan een subtiele hoek meer dynamiek geven, maar het moet altijd bewust worden toegepast.
  • Symmetrie en asymmetrie: Een strakke symmetrische compositie werkt vaak rustgevend en luxe, terwijl een speelse asymmetrie juist energie en spontaniteit kan toevoegen.

Voor mij is een goede compositie een soort puzzel. Ik blijf schuiven, draaien en finetunen tot alles op zijn plek valt. Soms voelt het alsof ik een onzichtbare balans aan het zoeken ben, en wanneer die klopt dan weet ik het gelijk.

Waarom een goede interieurfoto meer is dan ‘gewoon klikken’

Een interieurshoot is een samenspel van styling, licht, compositie, nabewerking en natuurlijk onze samenwerking tijdens de fotoshoot. Een goede interieurfoto is in mijn ogen geen Funda foto, die puur laat zien hoe de ruimte eruit ziet. Ik zie liever hoe het voelt als je er in rondloopt.

Dus, als je door mij een interieurproject laat fotograferen, weet je dat:

  • het kan zijn dat de fauteuil ineens op een andere plek staat.
  • ik misschien op een ladder balanceer om die toffe hoek te fotograferen.
  • dat ik nét iets te enthousiast kan worden van een mooi gevonden compositie.

Maar het resultaat, dat maakt het allemaal waard. Wil je dat jouw interieurproject schitterend wordt vastgelegd? Stuur me een berichtje!

Je las een blogpost van Chiela van Meerwijk, interieurfotograaf & brandingspecialist. Wil je als interieurontwerper laten zien wat je in huis hebt met goed beeld, branding & strategie? Dan heb ik een mooi aanbod voor je:

  • interieurfotografie — om potentiële klanten te verleiden met schitterende foto’s van je werk;
  • brandingfotografie — voor een sterk, persoonlijk merk en klanten die beter bij je passen;
  • brandingtraject — als je van je bedrijf een merk wil maken die staat als een huis;
  • strategie — slimme modules die je helpen met een consistente en professionele online zichtbaarheid.

Meer over mij lezen, zodat je al een hoop weet voordat we gaan samenwerken? Ook goed!

Lees ook

Ik kijk ernaar uit om je te leren kennen