De regen klettert tegen de ramen, de lucht is grauw, en jij staat klaar voor een interieurshoot van je afgeronde interieurproject. Klinkt niet ideaal, denk je misschien. Maar eigenlijk is het dat wél. Waarom? Omdat het altijd om het interieur gaat en niet om wat er buiten gebeurt.
Mijn favoriete weer voor interieurfotografie
Mensen kijken me soms raar aan als ik zeg dat ik blij word van een bewolkte dag als ik een interieur ga fotograferen. Geen harde schaduwen van een felle zon die jouw zorgvuldig bedachte kleurenpalet vervormt en uitbijt, maar zacht, diffuus licht dat alles omhult in een serene, rustgevende uitstraling.
Met interieurfotografie draait het om controle en bewolkt weer helpt daarbij. Dat zachte licht is ideaal om de texturen en kleuren van een interieur tot hun recht te laten komen.
Gordijnen dicht, probleem opgelost
Eén van mijn favoriete trucs tijdens een slecht-weer shoot is simpel: ik trek de gordijnen (deels) dicht. Regen, storm of drukke uitzichten op een tuin of straat spelen geen rol meer. Door de ramen af te schermen, gaat het interieur leven en draait het volledig om jouw project. Het werkt altijd, ongeacht het seizoen. Raambekleding geeft een ruimte een compleet andere sfeer, dat weet je als ontwerper ook al, maar dit werkt ook zo in fotografie.
Daarnaast zijn er soms kleuren buiten die niet lekker passen bij het project dat we fotograferen, of bij jouw eigen bedrijfskleuren. Dat valt vaak pas op als de hele reportage af is en je een foto op je sociale media wil posten, maar die groene boom of die strakblauwe lucht toch wel érg veel aandacht trekt.
Meer licht vangen met de camera
Het verschil tussen fotograferen in de zomer en in de winter? In de winter moet ik mijn camera harder laten werken. Minder daglicht betekent dat ik iets creatiever moet zijn met mijn instellingen: langere sluitertijden, hogere ISO-waardes, vaker mijn statief gebruiken. Maar dat is het enige verschil.
Wat verandert er níet? Mijn nabewerking. Of het nu zomer of winter is, mijn stijl blijft consistent. Het gaat niet om trucjes of filters; het gaat om het interieur en hoe ik dat het beste in beeld breng. En eerlijk gezegd is dat een stuk makkelijker als je geen last hebt van harde schaduwen of overbelichting door de zon.
Het nadeel van een winterdag
Laten we het even hebben over de realiteit van kortere dagen. In de winter is er minder tijd om te werken. Als het donker wordt, is het klaar. Om die reden kunnen er geen twee woningen, of hele grote interieurprojecten, op één dag in de wintermaanden.
Maar dat betekent niet dat de resultaten minder goed zijn. Integendeel. Ik weet dat we maar een paar uur hebben om jouw project vast te leggen en we halen al het mogelijke uit die uren. Een goede planning, mijn camera op scherp, en je hebt dezelfde kwaliteit als in de zomer.
Is fotograferen met slecht weer of in de winter een uitdaging? Zeker. Maar als getraind interieurfotograaf kan ik wel laten zien dat ik met alle omstandigheden om kan gaan. Het draait niet om het weer – het draait om het interieur wat jij hebt bedacht. Mijn eindresultaat blijft hetzelfde: een prachtig beeld dat het verhaal van de ontwerper en de bewoners vertelt.