Huisstijl
Je huisstijl is je hele visuele merkidentiteit, van logo tot lettertypes, van kleuren tot je presentatieboek voor klanten. Het interieur van je kantoor, de kleding die je draagt en zelfs je nagellak zijn onderdeel van je huisstijl. Alles ademt een geheel uit. En dat is precies de aantrekkingskracht. Mensen voelen overal dat jouw huisstijl klopt en dat geeft vertrouwen. Als jij zo’n mooi geheel neerzet in jouw huisstijl, dan kun je dat ook in een interieur.
Denk jij op dit niveau na over wat je aantrekt naar een afspraak? Tijd om daar bij stil te staan!
Beeldmateriaal
De foto’s die je deelt horen ook bij je merkidentiteit. Je wil dat daar eenheid in zit, zowel in de nabewerking (niet de ene foto overbelicht, de andere donker en weer een andere met hele harde schaduwen) maar ook in de stijl en de sfeer op beeld. Je kunt hier invloed op uitoefenen door altijd met dezelfde fotograaf te werken en door styling mee te nemen naar de shoot om de foto op de juiste manier aan te kleden. Maar ook door kritisch te kijken welke projecten je wel en niet laat fotograferen.
Personal branding
Je kunt heel hard roepen dat je professioneel bent en goede service verleent, maar zo zijn er naast jou nog zeker honderd anderen. Kijk dus naar wat jou uniek maakt. Heb lef en ga niet hetzelfde doen als interieurontwerper x, die zo succesvol lijkt te zijn.
Personal branding gaat verder dan alleen het delen van je aanbod of je ontwerpen. Jezelf laten zien en je mening delen zodat mensen je écht leren kennen. Daar maak je niet altijd vrienden mee, maar levert je wel de juiste klanten op. Niet iedereen is je klant, toch?
Contactmomenten
Gebruik je op LinkedIn ‘u’, en op Instagram ‘jij’? Praat je stoffig op je website, maar maak je ontzettend leuke, persoonlijke story’s op Instagram? Elk contactmoment telt mee om je imago op te bouwen, of dat nou op sociale media is of als mensen je bellen of appen. Kom je consistent over?
Sociale media
Hoe meer jouw sociale media in lijn liggen met jouw website, huisstijl en jouw visie, hoe meer vertrouwen je opwekt bij een potentiële klant. Het laat zien dat je professioneel bent, alles goed voor elkaar hebt en dat je gevoel hebt voor esthetiek. Dat laatste is heel belangrijk voor een interieurontwerper. Bekijk je Instagram of Pinterest profiel eens vanuit de ogen van een klant. Straalt het uit wat jij voor ogen hebt voor je bedrijf, of is het een allegaartje?
Verwachtingen
Goede branding is een belofte dat jouw bedrijf aan de verwachting zal voldoen. Welke verwachtingen schep jij met je huisstijl, foto’s, social media posts, offertes en andere onderdelen van wat je deelt? Vraag dit eens aan anderen. Er zijn vast nog punten die je kunt aanscherpen.