Ruim 5 miljoen Nederlanders hebben een Instagramaccount en daarvan is de helft dagelijks op het platform te vinden. Het is natuurlijk hartstikke zonde als je dit grote podium niet gebruikt om jouw interieurprojecten te laten zien. Daarnaast is Instagram ook een heel visueel socialmediakanaal. Alles draait om beeld, zowel in foto- als in videovorm. Je kunt dus op meerdere manieren jouw projecten, interieurstijl en werkwijze laten zien.
Instagram-tips voor interieurontwerpers
Maak gebruik van video’s
Op Instagram heb je op verschillende manieren de mogelijkheid om video’s te plaatsen. Zo kan je in je stories korte filmpjes van 15 seconden laten zien. Reels zijn perfect om een soort videoclips te tonen, zoals een before and after of een behind the scenes. Deze kunnen maximaal 30 seconden lang zijn. IGTV’s zijn perfect voor langere opnames. Door middel van een IGTV kan je bijvoorbeeld een roomtour doen of vertellen hoe het project tot stand is gekomen.
Het fijne aan deze mogelijkheden is, is dat het heel laagdrempelig is. Vooral stories heb je zo gemaakt, waardoor je sneller in contact komt met (potentiële) klanten. Daarnaast kan je zowel korte als lange fimpjes inzetten om behind the scenes materiaal te delen. Door jouw volgers mee te nemen in het proces, betrek je ze er echt bij. Een goede manier om aan je branding te werken!
Je bent een inspiratiebron
In het rijtje van Instagram-tips voor interieurontwerpers mag zeker niet ontbreken dat het een perfect podium is om de inspiratiebron voor je volgers te zijn. Door prachtige beelden en video’s te tonen van een interieurproject, moodboard of jouw eigen woning kan je mensen enthousiasmeren en zelfs inspireren om tot actie over te gaan. Het hoeft daarnaast echt niet altijd over interieur te gaan, deel ook eens wat uit je dagelijks leven, of je huisdieren. Instagram is erg informeel en dat kun je goed in je voordeel laten werken. Jouw klanten moeten een klik met je voelen als ze een interieur- of verbouwtraject met jou ingaan, dus willen ze jou ook leren kennen.
Daarnaast heb je door Instagram de mogelijkheid om direct in contact te komen met je klanten. Zij kunnen reageren onder de content die je plaatst, maar ook door middel van een chatbericht. Hierdoor haal je een extra drempel weg en ben je toegankelijker.
Je kan zelf de sfeer kiezen die je wil uitstralen
Je bepaalt helemaal zelf wat je deelt en daardoor kun je ook zelf kiezen wat je wil uitstralen. Dit is perfect om jouw offline branding online door te zetten. Sta jij bekend om het mooie lijnenspel in je interieur? Laat dit door middel van foto’s en video’s terugkomen op je Instagramaccount. Werk je juist veel met licht en donker en is dit je handelsmerk? Straal het uit en deel het!
Als op Instagram heel duidelijk te zien is waar jouw kwaliteiten liggen en wie jij bent als gezicht van je bedrijf, kan dat bijdragen aan het bereiken en aantrekken van nieuwe klanten. Het zorgt ervoor dat je een gunfactor krijgt en mensen er alles aan doen om met jou te kunnen werken.
Een van de belangrijkste Instagram-tips voor interieuronterwerpers: gebruik het kanaal als portfolio
Eigenlijk is Instagram gewoon een verlengde van jouw portfolio en een visitekaartje voor je werk. Je kan door middel van video’s en foto’s laten zien hoe je te werk gaat, wat daar allemaal bij komt kijken en vooral wat het uiteindelijke resultaat is. Als je dit doet door middel van professionele foto’s, staat je merk als een huis!
Social media als lokale zoekmachine
Social media en met name Instagram, worden steeds vaker gebruikt als zoekmachine. Zoeken mensen een kapper, fotograaf of interieurontwerper, dan gaan ze een rondje accounts af op Instagram. Als jij de juiste hashtags in combinatie met locaties gebruikt, is het een geweldige manier om je bedrijf zichtbaar te maken. Op deze manier geef je jezelf de mogelijkheid om lokaal op te vallen. Superhandig wanneer je regio gebonden werkt, maar ook als je per stad wil laten zien welke projecten je allemaal gedaan hebt.
Wil je meer weten over hoe je als interieurontwerper Instagram inzet? Download dan mijn gratis e-book.