Waarom alleen goede interieurfotografie niet voldoende is

Als interieurontwerper wil je dat jouw werk gezien wordt. Je hebt geïnvesteerd in professionele interieurfotografie, de beelden zijn prachtig, en je bent trots op wat je hebt neergezet. Je website staat vol met foto’s van zorgvuldig uitgevoerde projecten, en je Instagramfeed ziet eruit als een interieurmagazine. Maar… aanvragen blijven uit.

Dat ligt niet aan de foto’s. Dat klinkt misschien raar uit de mond van een interieurfotograaf, maar goede fotografie is geen garantie voor groei.

Mooie, professionele interieurfoto’s kun je zien als de ingang van je merk. Een haakje om mensen te lokken die op zoek zijn naar woontips, inspiratie of een ontwerper om ze te helpen. Maar als de rest van dat merk niet klopt (je website, je tone of voice, je positionering, de projecten die je laat zien) dan haken mensen af voordat ze begrijpen hoe goed je bent.

Fotografie zonder context maakt geen verbinding

Goede beelden trekken aandacht, maar ze zijn ook erg inwisselbaar in een wereld waar mensen in woonbladen en op Pinterest inspiratie zoeken. Daar worden ze doodgegooid met de mooiste foto’s. Als iemand niet begrijpt wat ze zien of waarom het bijzonder is, verdwijnt het gevoel even snel als dat het kwam.

Sterke foto’s van je project zijn belangrijk, maar ze werken alleen als de rest van jouw branding (je imago en alles wat je deelt en zegt) daar op aansluit en mensen verder binnen hengelt.

Tip: Beschrijf in je teksten bij de foto’s wat het klantprobleem was. Waarom deze klant bij je paste. Wat jij anders deed dan normaal. Of een leuke anekdote tijdens de uitvoeringsfase.

Je merk is niet alleen visueel

Veel ontwerpers denken dat hun merk vooral visueel is, zoals een logo, lettertypes en kleuren. Maar je merk leeft net zo goed in de woorden die je kiest, de toon die je gebruikt, of je jezelf laat zien en of alles qua sfeer een eenheid is.

Als jij rustig, minimalistisch en verfijnd ontwerpt, maar je feed een chaos is, je drukke lettertypes gebruikt en je teksten onsamenhangend zijn, voelt het een beetje alsof je in een serene woonkamer een discobal ophangt.

Tip: Denk aan je tone of voice zoals aan materiaalgebruik in een interieur. Je zorgt ervoor dat elk onderdeeltje bij elkaar past of elkaar versterkt. Gebruik ook geen andere stijl op verschillende platformen. Wat je op Instagram deelt, moet hetzelfde aanvoelen als op LinkedIn (negeer de LinkedIn politie die vindt dat alles daar superzakelijk moet zijn) en hetzelfde als op jouw website. Dan kom je pas betrouwbaar over.

Projecten laten zien waar je er meer van wil

Niet elk interieurproject is automatisch geschikt voor je portfolio. Sommige zijn goed, maar niet jij. Soms is een project maar deels uitgevoerd zoals je zou willen. Of er zijn budgetkeuzes gemaakt. Door dat te delen, laat je zien dat je dat wel prima vindt. En je trekt er weer dezelfde soort projecten mee aan, wat precies iets is dat je niet wil.

Ook kun je projectfotografie beïnvloeden, door de juiste styling mee te nemen. Heeft de klant een schilderij of bijzettafel gekozen die niet in jouw visie passen? Neem die zelf mee tijdens de fotoshoot van het project. Neem ook kussens in de juiste accentkleuren mee en wat andere kloppende dingen, en de foto’s passen direct beter bij je merk.

Ik schreef eerder over: Zet je een nét niet uitgevoerd interieurontwerp op je website?

Tip: Kijk naar je projecten alsof het een collectie is. Als één item uit de toon valt, haal het uit de etalage. Zo bouw je stap voor stap aan een herkenbare stijl die klanten meteen begrijpen.

Personal branding zorgt voor een gunfactor

Veel interieurontwerpers waar ik mee samenwerk vinden het niet nodig om zichtbaar te zijn. Ik vertel ze dan dat het ontzettend slim is om dat wel te doen, omdat dat het enige is dat je als ontwerper anders doet. Een mooi interieur kunnen ze bij elke concurrent krijgen. Jou – met jouw visie, waarden en persoonlijkheid – krijgen ze alleen bij jouw bedrijf. De meeste klanten onthouden geen namen van bureaus, maar wél gezichten, persoonlijke verhalen en persoonlijkheden.

Laat jezelf dus af en toe zien. Niet met kijk-mij-eens-succesvol-zijn-foto’s die je soms bij influencers ziet, maar met eerlijk werkplezier, twijfels, keuzes of kleine inzichten. Dat maakt je merk warm en herkenbaar. Dat is precies wat mensen nodig hebben om te denken: “ik gun het haar” of “ik zou haar wel eens willen leren kennen”.

Tip: Laat jezelf terugkomen in je marketing op een spontane manier, zoals je in het echt met klanten of zelfs met vrienden zou kunnen praten. Vertel waarom je een project zo leuk vindt, of dat je een maatwerk kast hebt ontworpen en waar je dan op let. Vertel over (een deel) van je privéleven. Niet wat je vandaag gaat ontbijten, maar kleine dingen die je menselijk maken.

Jouw website is niet de naslagmap van je carrière

Veel ontwerpers gebruiken hun website als archief: alles wat ooit is gedaan, staat erop. Zelfs oude projecten, een compleet overzicht van opleidingen en banen en andere niet-passende zaken worden erop verzameld. Je website moet een ervaring zijn voor de bezoeker in plaats van een stoffig cv. Een bezoeker moet in één oogopslag voelen: wauw, ik zit hier goed.

Zodra iemand het gevoel krijgt dat jouw site net zo chaotisch is als hun huidige woonkamer, klikken ze weg. Dat is soms al binnen 5 seconden.

Je kunt hier 10 tips voor een effectieve interieurontwerp website vinden

Tip: Houd je site minimalistisch en actueel. Zorg dat mensen blijven plakken door wat ze op de homepage zien, door ze precies te vertellen wat jij doet en voor wie. En kijk hem af en toe terug op mobiel, dat is hoe de meeste mensen hem zien.

Goede fotografie is ook één lijn trekken

Ik zie vaak dat ontwerpers geweldige foto’s laten maken, en vervolgens per post een ander filter, lettertype of sfeer gebruiken. Dan voelt het alsof je een film kijkt waarvan elke scène door een andere regisseur is geschoten. Consistentie zorgt ervoor dat mensen je gaan herkennen en dat je laat zien dat je gevoel hebt voor eenheid. Mensen zullen snel denken dat als je geen eenheid hebt in jouw marketing, je ook geen eenheid kunt maken van hun huis.

Tip: Kies 1 filter of fotograaf en laat die passen bij je branding. Heb je warme tinten en zachte contrasten in je merk? Dan hoeft je beeldstijl niet koel en zakelijk te zijn, zoals je vaak op Funda-foto’s ziet.

Je branding is de lijm tussen al die losse onderdelen

Branding is eigenlijk: werken aan je imago in alles wat je zegt en deelt. Dat wanneer mensen op jouw website of socials terecht komen of je al een tijdje volgen en denken: ja, dit klopt gewoon.

Goede fotografie laat zien wat je doet. Goede branding laat voelen wie je bent. Goede teksten leggen uit waarom iemand bij jou wil zijn. Het is pas sterk als alles samenkomt. Ik heb vaak gehoord dat mensen mijn offerte accepteren omdat die net zo mooi was als mijn website en socials en dat gaf vertrouwen.

Tip: Begin klein. Kies nu één onderdeel waar je wil bijschaven (je website, je bio, je projectteksten) en breng daar consistentie in. Ik plan elke week een uurtje in om dat soort dingen bij te houden, dus geen tijd is geen excuus 😉

Goede interieurfotografie kan veel. Maar pas met branding, tone of voice en een kloppend verhaal, laat het echt zien wie jij bent als ontwerper. Een foto zegt misschien duizend woorden, maar het juiste beeld met de juiste woorden vertelt je hele merk.

Je las een blogpost van Chiela van Meerwijk, interieurfotograaf & brandingspecialist. Wil je als interieurontwerper laten zien wat je in huis hebt met goed beeld, branding & strategie? Dan heb ik een mooi aanbod voor je:

  • interieurfotografie — om potentiële klanten te verleiden met schitterende foto’s van je werk;
  • brandingfotografie — voor een sterk, persoonlijk merk en klanten die beter bij je passen;
  • brandingtraject — als je van je bedrijf een merk wil maken die staat als een huis;
  • strategie — slimme modules die je helpen met een consistente en professionele online zichtbaarheid.

Meer over mij lezen, zodat je al een hoop weet voordat we gaan samenwerken? Ook goed!

Lees ook

Ik kijk ernaar uit om je te leren kennen