Als interieurontwerper ben je constant bezig met het creëren van prachtige ruimtes, maar wist je dat je tegelijkertijd ook een merk aan het opbouwen bent? Jep, je werk gaat niet alleen over het kiezen van mooie kleuren en het plaatsen van meubels op de juiste plek. Er zit een heel verhaal achter – een verhaal dat jouw klanten moet aantrekken en laten zien wat jij voor ze kunt betekenen. En dat is precies waar je merkbelofte om de hoek komt kijken.
Wat is een merkbelofte, en waarom wil je er een?
Voordat je denkt “Klinkt wat corporate voor een creatieve ondernemer zoals ik,” even dit: je merkbelofte is gewoon een hele duidelijke uitspraak over wat klanten van jou kunnen verwachten. Het is niet alleen wat je doet, maar ook hoe je het doet en vooral waarom je het doet. Het is de reden dat klanten specifiek voor jou kiezen, in plaats van voor die andere ontwerper. Een goede merkbelofte helpt klanten te begrijpen wat jou uniek maakt, zonder dat je elke keer opnieuw je hele levensverhaal moet vertellen (hoewel, als je een goed verhaal hebt, altijd leuk natuurlijk!).
Leuk, maar hoe ontdek je je merkbelofte?
Ik zal het je niet moeilijk maken: je merkbelofte ligt al in je werk verscholen, je hoeft het alleen nog even helder te krijgen. Denk aan de projecten waar je blij van wordt, aan de dingen die je klanten zo waarderen in je aanpak. Misschien heb je een voorliefde voor duurzame materialen, of misschien ben jij juist de ontwerper die elke ruimte omtovert tot een oase van rust. Wat het ook is, dát is de basis van je merkbelofte. Het gaat erom wat jou uniek maakt en waarom mensen jou vertrouwen met hun droominterieur.
Een beetje van jou en een beetje van je klant
Je merkbelofte is niet alleen wat jij belangrijk vindt, maar ook wat je klanten zoeken. Denk erover na: als jij bekendstaat om je duurzame aanpak en natuurlijke materialen, dan trek je klanten aan die waarde hechten aan een gezond leefmilieu en milieubewuste keuzes. De kunst is om een balans te vinden tussen wat jij wilt uitstralen en wat je ideale klant zoekt. Die twee moeten elkaar ergens ontmoeten, zodat je merkbelofte écht aanspreekt. Niet alleen voor je klant, maar ook voor jezelf.
Praktisch: hoe bouw je aan je merkbelofte?
1. Identificeer je waarden
Denk na over wat jou drijft als ontwerper. Zijn het duurzaamheid, functionaliteit, of juist artistieke vrijheid? Het is als het samenstellen van een moodboard, maar dan voor je bedrijf. Graaf diep en ontdek wat voor jou écht belangrijk is.
Tip: Vraag jezelf af welk project je ‘s ochtends uit bed liet springen om eraan te werken. Neem de tijd om diep in je bedrijf te duiken en de waarden te identificeren die voor jou het belangrijkst zijn. Stel jezelf vragen zoals: Wat maakt mijn aanpak uniek? Wat drijft mij? Welke ontwerpaspecten vind ik belangrijk?
2. Ken je doelgroep
Natuurlijk ontwerp je voor mensen. Mensenkennis, en specifiek kennis over je eigen doelgroep is daarin heel handig. Onderzoek je huidige klanten en ideale doelgroep. Wat willen ze? Wat drijft hen? Begrijp hun smaak en verwachtingen. Het draait niet alleen om wat jij mooi vindt, maar ook om wat hen aanspreekt.
Tip: Maak persona’s van je ideale klanten, zodat je een gezicht hebt bij de mensen voor wie je ontwerpt. Voer onderzoek uit naar je huidige klanten en ideale doelgroep, bijvoorbeeld door een Instagram story met antwoordsticker, of een poll. Wat zoeken ze en wat verwachten ze van een interieurontwerper? Niet alleen weet je zo beter voor wie je ontwerpt, maar je kunt ook content gaan schrijven alsof je tegen deze persoon praat.
3. Houd het eenvoudig
Oké, nu heb je je waarden en je doelgroep helder. Maar hoe breng je dat over? Simpel. Houd het kort en pakkend. Als mensen jouw merkbelofte horen, moeten ze denken: “Ja, dat is precies wat ik zoek!”
Tip: Betrek vrienden, familie of zelfs enkele van je klanten bij het formuleren van je merkbelofte. Frisse perspectieven kunnen het verschil maken. Zorg ervoor dat je jouw kernwaarden erin verwerkt en dat het duidelijk is wat je kunt betekenen als interieurontwerper.
4. Wees authentiek
Jij bent uniek, en dat moet doorklinken in je merkbelofte. Als duurzaamheid voor jou belangrijk is, laat dat dan doorklinken in alles. Van de materialen die je kiest tot hoe je je bedrijf runt. Authentiek zijn vergroot niet alleen je geloofwaardigheid, maar maakt je ook onvergetelijk.
Tip: Vraag jezelf af wat jou anders maakt dan andere ontwerpers. En misschien doe je niet persé iets anders dan jouw concurrent. Jij bent altijd het unieke onderdeel, of het nou in je manier van werken is of je manier van doen. Mensen kiezen uiteindelijk voor een klik met jou.
5. Communiceer consistent
Je hebt nu een merkbelofte op papier. Nu is het tijd om het overal in door te voeren. Consistentie is de sleutel. Je merkbelofte moet als een rode draad door al je communicatie lopen. Het vergroot niet alleen de herkenning, maar versterkt ook het vertrouwen.
Tip: Zodra je je merkbelofte hebt geformuleerd, integreer deze dan consequent in al je communicatiekanalen. Op je website, op sociale media, in de foto’s die je deelt en zelfs DM’s die je beantwoord of ontmoetingen met klanten, zorg ervoor dat je belofte altijd consistent naar voren komt. Dit kan zijn in bepaalde woorden die je gebruikt, de projecten die je kiest om te fotograferen, je huisstijl kleuren, noem maar op.
Met branding vul je jouw merkbelofte verder aan, zoals je kunt lezen in mijn blog: https://chiela.nl/wat-is-branding-voor-een-interieurontwerper/
Dus, waar komt het op neer? Jouw merkbelofte laat klanten zien wat ze van je kunnen verwachten en waarom ze bij jou aan het juiste adres zijn. Het is als een onzichtbaar contract waarin je zegt: “Als je met mij samenwerkt, dan krijg je dit.” En dat ‘dit’ is jouw unieke manier van werken. Heb jij al helder wat jouw merkbelofte is, of ben je nog op zoek? Ik zou het superleuk vinden om van je te horen wat jouw unieke belofte is – of als je er nog niet helemaal uit bent, laat me weten waar je vastloopt. Misschien kan ik helpen! 😊